Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

magkar80 skrev:
Volvovovvevilla skrev:
Daniel73 skrev:Fast är inte det den gamla motorn?

VEA med automat är ju så mycket trevligare..
Den 4-cylindriga T4 motorn är väl baserad på den gamla Fordmotorn? Som också var basen i den "gamla" T5 på 245hk

Den nya bensindrivna 4-cyl (motorkod B4204T11) är väl nya T5 som bara levereras med 8vxl Aisin Aut. Som förövrigt gäller som option i alla nyare drivlinor från Volvo. Dock verkar ingen av dessa ha AWD ännu utan är relaterade till de äldre motorerna.
Nja, är inte nya T4 till My16 helt ny och på 190hk. Samma VEA som D4?

Hur som helst så lutar det åt My14 nu för ca 260. 000kr. Känns helt ok. Skicket är ju oklart på den i Kalmar och jag lockas inte riktigt av stötiga, bullriga 18 tummare :) eller har jag fel?
Upplever min som varken bullrig eller stötig med 18"arna får se hur de blir när 19" sommarhjulen kommer på till våren 8)
Så du satsar på den äldre D4:an ändå?
Upplever varken 18 eller 19 tummarna som stökiga o bullriga, däremot e det känsligare med trottoar kanter
palmqvist skrev:Upplever varken 18 eller 19 tummarna som stökiga o bullriga, däremot e det känsligare med trottoar kanter

Buller vs 17", 18" lr 19" fälgar är väldigt överdrivet. Det som påverkar ljudnivån mycket mer är om man har s k sportchassi, sänkt chassi lr inte. Jag har provat olika uppsättningar vid flertalet av mina bilar och vill man ha en tyst bil så väljer man four-c lr standardchassi, sportchassi, R-chassi höjer vägljudet dvs. ljudnivån i kupén. Välj så klart även däck som har låg ljudnivå.

Det var bl a huvudanledningen till att jag valde "summum" med standardchassi före det "bullrigare" sportchassit till XC70.
palmqvist skrev:Upplever varken 18 eller 19 tummarna som stökiga o bullriga, däremot e det känsligare med trottoar kanter
Det var skönt att höra, körde med 235/30-20" för några år sen på en annan bil så skall nog inte vara några problem :)
Daniel73 skrev:
Volvovovvevilla skrev:
Daniel73 skrev:Fast är inte det den gamla motorn?

VEA med automat är ju så mycket trevligare..
Den 4-cylindriga T4 motorn är väl baserad på den gamla Fordmotorn? Som också var basen i den "gamla" T5 på 245hk

Den nya bensindrivna 4-cyl (motorkod B4204T11) är väl nya T5 som bara levereras med 8vxl Aisin Aut. Som förövrigt gäller som option i alla nyare drivlinor från Volvo. Dock verkar ingen av dessa ha AWD ännu utan är relaterade till de äldre motorerna.

T4 my16 är en 2 liters VEA B4204T19 i kombination med en ny 6-växlad geartronic av samma generation som den 8-växlade.

Fordmotorn försvann väl 2015?
Stämmer den nya T4 med 2,0 L motorn B4204T19 i MY16 och ersätter gamla T4 1,6 L motorn motorkod B4164T på 180hk fanns från 11-15
Med nya kvalitetsdäck är det inte så stor skillnad mellan t ex 16 och 18 tum. Men den finns där. Ju äldre däcken är och ju sämre kvalitet på däck och vägbana, desto mer märks skillnaderna.

Det är helt felaktigt dock att tro (det gjorde inte heller Krollspell) att däckstorlek inte spelar någon roll. Bredare däck med lägre profil och större tum är alltid negativt för komforten.
PH
Fasen vet om det inte blir privatleasing för 4400kr i månaden 2000mil inkl vinterdäck, försäkring och service. Den här tråden har varit grym. Vilket forum! Bilen är en v70 my16 T4 momentum classic
av Droopy
magkar80 skrev:Fasen vet om det inte blir privatleasing för 4400kr i månaden 2000mil inkl vinterdäck, försäkring och service. Den här tråden har varit grym. Vilket forum! Bilen är en v70 my16 T4 momentum classic

Var får man det för 4400, vilken ÅF ?

Edit: såg nu att de körde någon drive på lagerbilar ink vinterdäck, är det den driven du tagit?
av Hondini
Titta på och känn vridet i motorerna så får du svaret varför D4an är högre prissatt. Vill du höra skriket från "alkolisten" under huven eller vill känna draget från "björnen" under huven? Det skiljer nästan 75% mellan bäst och sämst i vrid vid samma hästkraftsnivå. Bensinvarianterna ligger mitt emellan. Min inbytta "alkolist" prissattes nästan 30000 lägre än motsvarande diesel så tänk på nästa bilaffär också? Tre år gammal och 5000 mil, det blir 6 kronor per mil mer i värdeförsämring. :roll:

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]