...

Moderator: Moderatorer

Som vanligt när det görs intevjuer så är det bara en bråkdel av vad man säger som tas med.. och jag förstår inte riktigt varför han "hittade på" saker i speakertexten.. vi pratade aldrig om hur mycket fritid det tar upp, och jag lägger INTE det mesta av den på sånna videos. ett par timmar i veckan kanske går åt, lite mer fritid än så har jag.. (Fast han kanske räknade bort tiden ungarna tar.. och då är han i och för sig rätt så nära. :D
Har någon tittat på processen att ansöka om tillstånd? Om det nu skulle bli aktuellt. Kostar det nåt, är det jobbig byråkrati...?

Edit
Ansökningsavgift
Ansökan om tillstånd för kameraövervakning är avgiftsbelagd. Avgiften ska betalas när ansökan lämnas till Länsstyrelsen på PlusGirokonto 68 805-1. Ange att betalningen avser kameraövervakning samt vem betalningen avser.

Ansökan: 3700 kr
Utvidgning av tillstånd: 2300 kr
Förlängning av tillstånd: 1350 kr
Undantag från upplysningsplikten: 1350 kr
Källa: http://www.lansstyrelsen.se/ostergotlan ... 130701.pdf

Dock ska man ange
Kameraplats
Den adress där övervakningsutrustningen ska sättas upp
Vilket blir lite märkligt när poängen är att kamera flyttas...
Jahaja skrev:Har någon tittat på processen att ansöka om tillstånd? Om det nu skulle bli aktuellt. Kostar det nåt, är det jobbig byråkrati...?
Om det skulle bli aktuellt, vilket många inte tror, kan man glömma att få tillstånd. Länsstyrelsen är hårda, de ger inga tillstånd för övervakning på platser som "allmänheten har tillträde till". Vi har, i flygklubben, ansökt om tillstånd att kameraövervaka vår tankanläggning för flygplan. Detta avslogs trots att ett allmänheten inte har tillträde dit. Vi har överklagat till kammarrätten med lika resultat. ??:-/
12v uttaget är ju ändå inte aktivt.. Min kamera är väldigt lätt att ta med. Vilket jag ofta gör då det är lättare att ta med kameran än att ta ur kortet när jag sitter i bilen. Den är alltså inte fast monterad.

Att man skulle få tillstånd i ett läge där det krävs enligt kameraövervakningslagen är helt orimligt att tro. För att man ska få ett tillstånd för övervakningskamera krävs t.ex att det är stor risk att man utsätts för brott just där den ska sitta eller sånna saker. För att tillstånd ska kunna krävas för sån här kamera ser jag att lagen skulle behövas skrivas om. Det blir väldigt konstig tolkning av nuvarande lag om dom skulle tillämpa den.
joel80 skrev:12v uttaget är ju ändå inte aktivt.. Min kamera är väldigt lätt att ta med. Vilket jag ofta gör då det är lättare att ta med kameran än att ta ur kortet när jag sitter i bilen. Den är alltså inte fast monterad.
Någonstans såg jag en formulering som antydde att det kan räknas som "automatisk kamera" om den startar när man slår på tändningen, om det behövs ett speciellt handgrepp för att aktivera kameran ser jag det som uteslutet att det kan räknas som "automatisk kamera".
Att man skulle få tillstånd i ett läge där det krävs enligt kameraövervakningslagen är helt orimligt att tro. För att man ska få ett tillstånd för övervakningskamera krävs t.ex att det är stor risk att man utsätts för brott just där den ska sitta eller sånna saker. För att tillstånd ska kunna krävas för sån här kamera ser jag att lagen skulle behövas skrivas om. Det blir väldigt konstig tolkning av nuvarande lag om dom skulle tillämpa den.
Ja, inte en chans att man får tillstånd för en dashcam!
jwiss: Jo, om det skulle vara så att det blir avgörande borde också mitt sätt med att sätta upp kameran (och sätta i strömmen i den) räknas som aktiv handling. :)
Fast det är ju bara en av de egenskaper som en övervakningskamera ska ha för att klassas som övervakningskamera. Så även om man skulle tolka det som automatisk så är det t.ex inte fast monterad för att övervaka en specifik plats.
  • 1
  • 270
  • 271
  • 272
  • 273
  • 274
  • 356

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]