Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RoxRacoon
Problemen men min Volvo V70 2.0T 1999 det startade för ungefär 2 veckor sedan då den inte startade (ibland).

När bilen var kall kunde man starta den och köra hur långt man ville utan några som helst problem men när man stängde av motorn och den vad avstängd i mer än 2 minuter så kunde man inte starta den igen (Den "startade" höll sig i tomgång ca 30 sek innan den dog igen). Ibland lyckades sen starta även om den fortfarande var varm men de var väldigt få gånger. Testade ladda upp batteriet, titta efter några uppenbara lösa slangar o.s.v.

Jag lyckades till slut lösa detta problem genom att byta bränslepumpsrelä. Medans jag ändå höll på så bytte jag bränslefilter för säkerhets skull. Men nu uppstår ett nytt problem och det är att den accelererar extremt trögt.

Den startar helt normalt och går i tomgång helt perfekt, jag kan varva bilen helt normalt men det har skett två gånger att den beter sig skumt då den har hoppat från 500 varv till 1100 varv fram och tillbaka tills jag varvar ur den och den håller sig på ca 900 som vanligt igen. Men det stora problemet är att den accelererar väldigt trögt, om jag lägger plattan i mattan så tar det längre tid än vanligt på alla växlar att komma upp i hastighet. Turbon verkar kicka in för jag råkade glömma att sätta in luftfiltret och de lät extremt mycket. Jag testade att dra ut LMM och det gjorde ingen skillnad på prestandan, fortsatte med att rengöra den men de hjälpte inte häller. När man varvar ur på ettan sen lägger i tvåan snabbt så stannar den i ca 3 sekunder innan den börjar accelerera igen. Annars kör den som den ska.

Bilen har åkt 17 000mil på en ny motor som byttes för ett par år sedan, servad när det behövts.

De felkoderna jag får är följande:
Kod: Markera allt
Felkoder:
>P0351
Ej definierat system
>P0102
Ej definierat system
>P0134
Ej definierat system

Stillbild:
>DTCFRZF
a DTC: P0351 null
>FUELSYS1
Fuel System 1 Status: CL null
>FUELSYS2
Fuel System 2 Status: CL null
>LOAD_PCT
Calculated Load Value: 12,55%
>ETC
Engine Coolant Temperature: 77,00 *C
>SHRTFT1
Short Term Fuel Trim-Bank1: 15,61 %
>SHRTFT3
Short Term Fuel Trim-Bank3: 15,61 %
>LONGFT1
Long Term Fuel Trim-Bank1: -0,79 %
>LONGFT3
Long Term Fuel Trim-Bank3: -0,79 %
Min scanner är inte så avancerad så jag tror inte den tar upp allt.

Alla förslag hjälper :)
av MickeM
Hej.

Första raderna är felkoder.
Sen är det givarvärden.
Den ser ut att gå fett.

Standardkoder börjar på P0xxxx.

Googla dina felkoder, så får du fram vad de innebär.

Micke.
Användarvisningsbild
av RoxRacoon
Tack för svaret Micke, hittade de tre felen och verkar vara LMM, något med tändstiften, och syres sensorn. Vilken av de kan göra så bilen blir så trög? Finns det något sätt jag kan testa dem innan jag köper delar för syres sensorn och LMM är ganska dyra.
av Retrofit
RoxRacoon skrev:Tack för svaret Micke, hittade de tre felen och verkar vara LMM, något med tändstiften, och syres sensorn. Vilken av de kan göra så bilen blir så trög? Finns det något sätt jag kan testa dem innan jag köper delar för syres sensorn och LMM är ganska dyra.
Du kan testa LMM genom att rycka ur kontakten till den medans bilen är igång. Eftersom då bör bilen gå över i ett "standard-kris-läge" och bör då gå SÄMRE. Om ingen skillnad märks så är LMM troligen kass.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]