SkauneJohan skrev:Andis skrev:Sälja begagnade bilar är en av dom saker jag ogillar skarpt att göra.
Men ett tips.
Ta alltid prutnings diskussionen i telefon innan spekulant kommer och tittar.
Då är man redan klar med köparen att priser under det vi kom överens om i telefon inte accepteras och man spar massor av tid på att slippa visa bilen för spekulanter som ändå inte tänker komma i närheten av det pris man säljer för.
problemet med "sista pris kompis mannen" är ju att de prutar 50% till efter överenskommet pris över telefon
Skrattar.
Kanske får utöka min försäljningskurs.
Brukar gallra rätt friskt vilka spekulanter jag ens orkar prata med. Bästa sättet se till att alltid ringa upp spekulanten. Då kan man lyssna lite på svararen först om det är ide att ödsla mer tid på kunden.
Steg 2 i samtalet hör man oftast om kunden verkligen är en kund eller en bil försäljare som letar bilar. Det är oftast dom som är värst på att pruta. Dom brukar inte gilla mitt sätt att sälja på så det brukar lösa sig själv. Dom brukar inse att nu har dom en i telefon som inte går med på stor prutning. Eller massa dividernade. En del brukar jag säga rakt ut till att jag hör att du letar biliga bilar för att tjäna på och den här bilen är inget för dig för den kommer inte säljas för halva marknadsvärdet vilket du behöver om du ska göra affär på den och många gånger garvar dom och säger hur viste du det. Ja jag har ju själv hållit på med försäljning i massa år. Sen brukar vi snacka lite försäljning med varann. Lika väll som när jag en gång sålde en bil till en bil firma som jag själv ringde up då sa inköparen "ja du vet ju vad du pratar om så inköpspriset behöver vi inte prata mer om det är helt rätt pris" exakt hur jag ska förklara den här delen är svår. Men resultatet är att dom sista bilarna har jag max visat för 2 spekulanter sen har dom varit sålda.
Steg 3 visningen. Man märker ganska snart om det inte leder någon vart och ifall man märker det här kommer gå fel då är bästa sättet att säga att det dykt upp en sak så vi får göra det hör lite snabbt. Sen vara almänt motvalsig och helt oprutbar.
Men är det en seriös spekulant brukar jag redan talat med spekulanten om eventuella brister så dom är ju ingen överaskning för spekulanten. En gjorde jag så med en gång att han fick kolla med verkstaden vad dom ville ha för att reparera bristerna sen återkomma. Eftersom han var en seriös köpare hade han precis det pris jag viste att det skulle bli för att reparera dessa brister. Eller som jag sa till honom man kan leva med dom men vad säger du om jag drar av dena verkatadskostnad är du nöjd med priset då. Vilket han var och efter detta kom vi överens om provkörning och affären blev av direkt. En enda spekulant visa jag denna bil för. Som dessutom var total rekondad vilket gjorde att man ogärna körde ut den i onödan eftersom det innebar en hel del jobb att städa och tvätta bilen igen. (Var vinter när försäljningen var)
Rekordet på försäljning av bil var en som ansåg att han behövde inte se bilen före köp. Då han ansåg att ingen försäljare säger såna fel och brister om försäljaren inte är helt ärlig. Fick betalt innan hämtningen av bilen. Dena köpare tyckte till och med bilen var i böttre skick än jag hade sagt över telefon när han hämta den.
Lycka till med era försäljningar