magkar80 skrev:Hej, första inlägget på detta fina forum handlar om köpråd. Har idag en My10 med 2.0F och momentum paket som gått 14 000mil som det är dags att byta. Något begränsad budget och väljer mellan en lagerbil som är en MY16 V70 Momentum Classic med T4 motorn på 190hk och manuell växellåda och en My14? med nya D4 och 8 stegad automat. Momentum på bägge bilarna. Lastpaket på MY14 men mer elektronisk säkerhet på My16.Jag skulle inte välja någondera. För ungefär samma pengar bör du kunna hitta en MY15 D4 Momentum Business Edition, som innefattar samma "elektroniska säkerhet" som MY16 Classic (d.v.s. Driver Supportpaketet, inklusive BLIS, som inte längre går att beställa och saknas på åtminstone vissa Classic), samt även samma nivå på infotainmentsystemet ("Audio HP Sensus Connect") som MY16 Classic. Se här:
My14 D4 har rullat 2200mil och ligger på 280 000kr
M16 T4 classic momentum med dragkrok ligger också på 280000kr ny!
Hur ska jag köra? Köpråd önskas i beslutsångesttider. Bilen planerar vi att ha kanske 4-5 år och vi kör ca 1500mil/år.
Mvh
Magnus
http://www.blocket.se/hela_sverige/bila ... 0&sp=1&w=3
Väljer du en tillräckligt sen MY15 ingår även däcktrycksövervakning som standard. Det finns två varianter där den första, med sensorer i hjulen (dTPMS), standardmonterades vecka 28 till 38 2014 och den andra, utan sensorer i hjulen (iTPMS), standardmonterades från vecka 39 2014. Den senare varianten är i mitt tycke att föredra. Reserverar mig när det gäller de exakta tidsavgränsningarna för de olika däcktrycksövervakningssystemen. Bäst att du själv kollar dessa.
- By MrS60II