Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

magkar80 skrev:Hej, första inlägget på detta fina forum handlar om köpråd. Har idag en My10 med 2.0F och momentum paket som gått 14 000mil som det är dags att byta. Något begränsad budget och väljer mellan en lagerbil som är en MY16 V70 Momentum Classic med T4 motorn på 190hk och manuell växellåda och en My14? med nya D4 och 8 stegad automat. Momentum på bägge bilarna. Lastpaket på MY14 men mer elektronisk säkerhet på My16.

My14 D4 har rullat 2200mil och ligger på 280 000kr

M16 T4 classic momentum med dragkrok ligger också på 280000kr ny!

Hur ska jag köra? Köpråd önskas i beslutsångesttider. Bilen planerar vi att ha kanske 4-5 år och vi kör ca 1500mil/år.

Mvh
Magnus
Jag skulle inte välja någondera. För ungefär samma pengar bör du kunna hitta en MY15 D4 Momentum Business Edition, som innefattar samma "elektroniska säkerhet" som MY16 Classic (d.v.s. Driver Supportpaketet, inklusive BLIS, som inte längre går att beställa och saknas på åtminstone vissa Classic), samt även samma nivå på infotainmentsystemet ("Audio HP Sensus Connect") som MY16 Classic. Se här:

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila ... 0&sp=1&w=3

Väljer du en tillräckligt sen MY15 ingår även däcktrycksövervakning som standard. Det finns två varianter där den första, med sensorer i hjulen (dTPMS), standardmonterades vecka 28 till 38 2014 och den andra, utan sensorer i hjulen (iTPMS), standardmonterades från vecka 39 2014. Den senare varianten är i mitt tycke att föredra. Reserverar mig när det gäller de exakta tidsavgränsningarna för de olika däcktrycksövervakningssystemen. Bäst att du själv kollar dessa.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
IndustriDiamant skrev:lånar tråden, det där med MY14 vad betyder det? hur vet jag vilken MY min bil är? eller är det uppgraderingen / mjukvarans namn?
Årsmodell 2014, Model Year 2014 = MY14
IndustriDiamant skrev:lånar tråden, det där med MY14 vad betyder det? hur vet jag vilken MY min bil är? eller är det uppgraderingen / mjukvarans namn?
MY14 = model year 14 = årsmodell/modellår 2014

Årsmodellen/modellåret är inte samma sak som tillverkningsåret. Under senare år har Volvo börjat tillverka nästföljande års modell redan vecka 20 året innan. Det innebär exempelvis att bilar av årsmodell 2014 tillverkats fr.o.m. vecka 20 2013 t.o.m. vecka 19 2014. I fordonsregistret kan du bara se tillverkningstidpunkten, inte årsmodellen. Om du är osäker på den senare kan du vända dig till närmsta Volvohandlare för besked. Ännu bättre kan vara att skaffa dig ett ID på "Min Volvo":

https://minvolvo.volvocars.se/login

Sedan du gjort det kan du få en rad uppgifter om hur din bil såg ut från fabrik, inklusive årsmodellen, förutsatt att bilen inte är alltför gammal.
Volvovovvevilla skrev:Jag hade definitivt satsat på T4an i trådskaparens sits men prova båda bilarna. Drivlinan D4e 8vxl aut är bland det bästa jag haft :)
Tack för svar. Det som gör mig lite fundersam är att köpa ny bil och den värdeminskning som blir. Den beg D4 med automat har ju redan "tappat" ca 70 000kr jämfört med inköpspris på sina 2200mil och 1,5 år i trafik.

Jag skulle nog kunna få loss D4 för 270000 och T4 för 280000. Mellanskillnaden blir således likvärdigt på bägge bilarna. Det verkar ju som att D4 181hk med automat är något överskattad prismässigt enligt många av er så det kanske inte blir så stor skillnad i slutändan vid försäljning om ca 4-5 år.

Med vänlig hälsning,
Magnus
magkar80 skrev:
Volvovovvevilla skrev:Jag hade definitivt satsat på T4an i trådskaparens sits men prova båda bilarna. Drivlinan D4e 8vxl aut är bland det bästa jag haft :)
Tack för svar. Det som gör mig lite fundersam är att köpa ny bil och den värdeminskning som blir. Den beg D4 med automat har ju redan "tappat" ca 70 000kr jämfört med inköpspris på sina 2200mil och 1,5 år i trafik.

Jag skulle nog kunna få loss D4 för 270000 och T4 för 280000. Mellanskillnaden blir således likvärdigt på bägge bilarna. Det verkar ju som att D4 181hk med automat är något överskattad prismässigt enligt många av er så det kanske inte blir så stor skillnad i slutändan vid försäljning om ca 4-5 år.

Med vänlig hälsning,
Magnus
D4e med 8vxl aut värderas högt, uppdateringarna mellan MY14-16 är minimala. Är du tveksam på T4an skulle jag avvakta och räkna på det hela, ny bil är alltid den sämsta affären.
Men slutligen handlar det om att prova och det gäller att trivas med det man köper, förlorar gör du oavsett.

En bil tappar i regel mellan 25 och 30 procent i värde första året, mellan 12 och 15 andra året, och runt 10 procent tredje året. Restvärdet är svårvärderat men T4an kommer garanterat tappa mer i värde än D4an.
Vid mina kalkyler så har jag satsat på årsgamla nästintill nya bilar som jag tror är lätta att sälja om 3-4 år gärna med lite meningslösa spec som BLIS :D där utbudet kanske inte är på topp men som tappat dom där tråkiga %.
Jag har räknat med allt som service, försäkringar kostnad för drag, v-hjul etc men bland det svåraste att avgöra är restvärdet

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]