Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Nästa sommar funderar jag på att faktiskt förverkliga en dröm. Har räknat med att behöva 3 veckor på mig för att genomföra en fantastisk bilsemester Göteborg-Galway. Som den anglofil jag ändå är innerst inne och som en som tidigare bilat en del på brittiska landsbygden och länge velat fördjupa mina bekantskaper med det irländska vägnätet är detta en drömresa.

Problemet var när DFDS lade ned färjetrafiken. Sverige och Norge har inte längre färjeförbindelser till brittiska öarna. Inga problem. Jag åker söderut och via Öresund hamnar jag i Danmark, därifrån vidare ned Rödby-Puttgarten och vidare på tyska vägar, passera Gent (kanske skulle ta en tur förbi Volvo i Gent) och därefter över franska gränsen med Calais i sikte. Därifrån båten över till Dover och en snabb avstickare västerut mot Lands End och en passage genom Dartmoor, som är en fantastisk plats på vår jord. På väg norrut passeras Burton-on-the-water där det berömda Cotswold Motoring Museum ligger. Sedan båten över till Dublin vad det lider och så raka spåret nedåt Galway.

Hemresan påbörjas såklart i Galway och går ganska rakt ned till Dover. Från Calais kan man sedan, om man vill och det lugnat sig, åka vägen via Paris, det är bara en etapp på 3 timmar. Därifrån kan man passera Haag och Amsterdam på vägen tillbaka till Danmark. Därefter är man i princip hemma.

Denna resa innebär cirka 500-600 mils bilkörning (Göteborg-Galway raka spåret är cirka 240 mil) och man får se hela 7 länder under resans gång, Sverige exkluderat.

Min fråga är, är jag fullständigt tokig?
Japp, du är tokig, men skulle göra likadant själv, så det är helt normalt.
Själv planerar jag en resa tvärs över USA, dock så tar jag flyget dit först
där jag antingen landar i Los Angeles/San Francisco köper bil,
bilar tvärs över och hamnar i New York till slut och därifrån hem.

Eller tvärtom, New York först och bilar åt andra hållet, men vilket håll det blir är
beroende av vilken bil jag köper, för planerar även att jag kanske vill ta med den hem sen, och då är
New York sista anhalten att föredra. Lite insnöad på nya Challenger Hell Cat

Så kör hårt
Irland är mycket trevligt att bila på (missa absolut inte Ring of Kerry om du ändå tar dig till Galway och västkusten) men några saker är bra att veta:
* Det irländska vägnätet skiljer sig oerhört i standard mellan olika vägar. En 80-väg kan antingen vara som en bred och fin svensk landsväg eller en liten väg där det inte går att möta andra bilar.
* Räkna inte med att kunna komma i närheten av t ex Google Maps tider för olika sträckor utan lägg på runt 50% av tiden. Man måste nämligen vara i princip självmordsbenägen för att hålla hastighetsgränsen på många av de mindre vägarna..
* De stora tullmotorvägarna från Dublin till Galway och från Dublin till Cork är stora och fina vägar med en standard som är mycket högre än våra nyaste svenska motorvägar. Man ser dock inte så mycket av Irland när man kör på dem..

Lycka till och njut av besöket på Irland - det är nog det mest gästvänliga och trevliga folk jag träffat på :)
ÅK!!! Det är fantastiskt att köra bil och uppleva en massa kul längs vägen. Att sitta på flyg i några timmar är ingen upplevelse. Ha en systemkamera beredd hela tiden.
Vi får hoppas att trycket vid gränserna är ett annat nästa år. Som det ser ut nu då vette fasen om ja inte hade varit hemma...
Nästa bilsemesteridé är faktiskt att ta några veckor i England/Skottland, verkar superskojsigt :) Har även en nära på fånig idé som är att runda Östersjön landvägen, undra om någon gjort det med bil? :)

Har gjort de största bilsemestrarna jag vill i alla fall.

- Nya Zeeland är som gjort för att puttra runt i en bil med, blev 2,5 vecka
1.jpg
1.jpg (84.65 KiB) Visad 462 gånger
- USA, San Fransisco - Las Vegas + Florida - New York hyrde en likadan bil som Polisen har där, Fort Crown Victoria, tog ungefär 2 månader
2.jpg
2.jpg (50.24 KiB) Visad 6021 gånger
- Island, Hyrde en Hyundai i30, fungerade fint men för känslans skull kanske en SUV hade varit mer passande. En tripp på 8 dagar
3.jpg
3.jpg (56.09 KiB) Visad 6021 gånger
- Kanada, Victoria - Calgary + Toronto - Nova Scotia, tog ca 4 veckor
4.jpg
4.jpg (94.8 KiB) Visad 6023 gånger
SEpaket: Hade jag varit i dina skor hade jag tagit Sten Line från GBG till Kiel och samma på vägen hem, verkar ha avgång dit 18:45 och framme 9:15, komma fram dit i fin form efter mat och sovit gott. :) Är nere på kontinenten så ofta jag kan och tar alltid nattfärjan från Trelleborg numera.
Tack för glada tillrop!

Ja, har ju som sagt var bilat en del tidigare, så jag känner ett drag för det hela igen. Och jag vill undvika trötta och oinspirerande hyrbilar och så vidare. Har räknat med att restiderna stämmer fram till Calais, men allt efter Dover kommer ta längre tid. Hela poängen är ju egentligen att återse Englands vägar och hälsa på den irländska asfalten, så där kommer jag inte stressa.

Göteborg-Kiel känner jag väl till, känner en gammal cheif på den linjen om inte annat. Men det är för det första fusk och för det andra bor min brors svärföräldrar i närheten av Rödby och jag tänkte helt enkelt titta in och säga hej på vägen förbi.

Nästa gång, om detta blir av och det fungerar, blir det att åka Göteborg-Palma med omvägen att jag vid Lyon viker av österut via Torino och kör via Nice mot Barcelona. Det sägs ju att man skall åka på den Franska Rivieran innan man dör.

Det jag funderar på är dock om jag inte är heltokig om jag inte byter bil innan dess. Pallar verkligen en 15 år gammal S80 som då kommer ha runt 24 000 mil på mätaren verkligen med en sånhär resa? Bilen är förvisso välunderhållen och går bra, men ändå.
SEpaket skrev:Det jag funderar på är dock om jag inte är heltokig om jag inte byter bil innan dess. Pallar verkligen en 15 år gammal S80 som då kommer ha runt 24 000 mil på mätaren verkligen med en sånhär resa? Bilen är förvisso välunderhållen och går bra, men ändå.
Ptjae, pallar en S80 MY14 med 5000 mil på mätaren samma resa, man kan inte veta. Det är dock trevligt med någon slags assistans om något händer bilen. Åker i alla fall hellre långt med en bil jag känner till än med en jag nyligen inskaffat. Men är man lite händig och inte har så många sociala spärrar löser det sig alltid oavsett.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]