NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gatekeeper
Kör en 2009 V50 1.6d Drive. På väg hem från jobbet ikväll uppmärksammade jag ett svagt ryck/dunk och bilen tappade plötsligt ork, blev jätteslö och motorljudet lät annorlunda. Lite mer brummande ljud. Det viner/pyser också från motorn vid gaspådrag. Verkar vara turbon. Tycker även styrningen verkar annorlunda. Lite trögare och inte alls responsiv. Inga felmeddelanden har dykt upp på infodisplayen.
Bilen passerade 15000mil igår. DPF byttes 14000mila servicen.
År det nån slang eller rör som hoppat loss? Eller aggregatrem som brustit? Har inte öppnat huven än då det spöregnar och är beckmörkt ute. Jag kör alltid lugnt och sansat med bilen. Vad skall jag kolla efter?
Har varit ute och kollat under huven nu. Hittade att plaströret (intercooler-rör?) som går frampå motorn och ner nedanför turbon har delat sig vid en skarv långt ner i motorutrymmet nära hasplåten. Kanske de glömde att dra fast slangklammern vid servicen när man bytte DPF på Bilia?
av Miinan
Alla slangar o rör som ska gå till turbon måste vara hela och sitta fast, annars tappar du tryck osv, likväl så måste vevhusventen vara rengjord, men efter 15,000mil så "ska" den inte vara tät.. men kan vara en ide att kolla den oxå.

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]

Finns säkert en kortare rem att köpa.