Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mattish skrev:På Volvo är man hänvisad till Volvos, men det finns säkert alternativ..
Jag beställer alla reservdelar (inklusive olja) från Tyskland, sen får den lokale meken fixa jobbet. Brukar hamna på 40% av Volvos verkstadspriser. Enligt en snabb uppskattning har jag sparat in på minst 60-80.000 kr den senaste 10-årsperioden (2 st fordon).

De blir några extra utlandsresor och en och annan whiskypinne för de pengarna, om man säger så ...
Yaniz skrev:
mattish skrev:På Volvo är man hänvisad till Volvos, men det finns säkert alternativ..
Jag beställer alla reservdelar (inklusive olja) från Tyskland, sen får den lokale meken fixa jobbet. Brukar hamna på 40% av Volvos verkstadspriser. Enligt en snabb uppskattning har jag sparat in på minst 60-80.000 kr den senaste 10-årsperioden (2 st fordon).

De blir några extra utlandsresor och en och annan whiskypinne för de pengarna, om man säger så ...
Göött! ;)

Men frågan är om man ens borde ge sig på att byta dessa gummiklossar om man inte kan göra en hjulinställning efteråt?

har du något bra tips på firma i tyskland?
akterspegel skrev:
Yaniz skrev:

Göött! ;)

Men frågan är om man ens borde ge sig på att byta dessa gummiklossar om man inte kan göra en hjulinställning efteråt?

har du något bra tips på firma i tyskland?
Jag kan rekommendera http://www.autoteilemann.de/ De listar tillverkare till respektive del (i många fall är det samma renommerade företag som tillverkar originaldelen, alltså inga kinesiska delar). Det går bra att söka med Volvos originalnummer med deras sökfunktion. Har bara gott att säga om detta företag. Inga problem med reklamationer, returer mm. Bra info, bra priser, bra fraktpriser. Tror frakten ligger på ca: 130 kr. Det tar ca: en vecka från order till fullbordad hemleverans.
Håller med. Beställde ifyllnadsfjädrar därifrån till min gamla Mitsubishi Outlander förra året och sparade 1500kr jämfört med den aukt verksatadens priser.

BTW
Ringde min lokala mek och frågade vad bussningarna skulle gå på om jag lät dem göra jobbet. Orig Lesjöfors för 460kr/st mot VOLVOs 1 042kr/st :evil: :evil: Vi pratar samma original del fast utan VOLVO logga på kartongen.
Så har även jag fått notering vid servicen igår om dessa bussningar. :cry:
De var dåliga enl meken men jag har inte känt av något klonkande eller dålig väghållning direkt.
Och då ekonomin inte tillåter just nu så tänkte jag vänta ett tag. Finns det risk att däcken blir sneslitna när dessa bussningar är dåliga?

Har en Saab som skapade väldiga klackar på insida hjul när motsvarande bussningar var slut.
De gnällde på dessa vid sista service 15000 på min Xc70 körde väl 1000 mil till utan att jag märkte nått konstigt slitage på däcken bytte dock aldrig dessa då det var dags för ny bil
Allvarligt talat jag vet inte ens hur delen ser ut men är det något man kan byta själv? jag har press och grejar gärna själv men måste man ändå göra en hjulinställning efteråt är jag osäker på om jag orkar krångla med det, har en skojbil som jag grejar med själv och volvon vill jag inte bråka med i onödan.

Jag märker inte något på köregenskaperna och hör inte heller några oljud i bakvaknen, hur märker man om dom är dåliga? dom kanske inte är sämre nu än att jag kan leva med det ett tag till..
Bra fråga, jag märkte inget bara min PST som anmärkte på de
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]