Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pabac
Har en volvo 760 turbo 1984 med b23et motorn.

Bilen har ägdes av en gubbe innan mig och den har stått dom senaste 2 åren, bilen fungerade innan dess men nu får den ingen gnista.

Har bytt fördelarlock, tändkablar, tändstift, rotor, tändspole men ingen skillnad. Får ingen gnista från tändspolekabeln heller.

Tänkte höra om nån vet vad felet kan vara? Läst runt lite och man kanske ska prova byta vevaxelgivare?

mvh pabac
White skrev:Jo, prova att byta givaren. Har för mig att man inte får gnista om den är trasig?
Beställde en från kl-racing nu precis, men sitter två stycken likadana givare bakom toppen. Antar att det är den närmast motorn som man ska byta?
Den ena givaren är till för varvtalssignal och den andra är tändimpuls så jag tror (med betoning på tror) att du kan byta plats på givarna och på kontakterna så borde den tända men jag är inte säker. Vet inte om dessa givare går att köpa längre
Där sitter väl en tändförstärkare/tändmodul på dessa motorer också. När dessa bilar var nya jobbade jag fortfarande som bilmek och jag kommer ihåg att det var problem på Saab och Opel med dessa förstärkare. Kommer inte ihåg att det var problem på Volvo dock. Kolla jordningen till modulen/förstärkaren. Kan ju bli problem med det om det står oanvänt en längre tid (fukt och ärg i den).

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Där sitter väl en tändförstärkare/tändmodul på dessa motorer också. När dessa bilar var nya jobbade jag fortfarande som bilmek och jag kommer ihåg att det var problem på Saab och Opel med dessa förstärkare. Kommer inte ihåg att det var problem på Volvo dock. Kolla jordningen till modulen/förstärkaren. Kan ju bli problem med det om det står oanvänt en längre tid (fukt och ärg i den).

Mvh
Lennart
Tändmodul kom inte förens -85 till b230et med andra sprutet. Sen har b23et bara en bränslebox som ska styra tändningen också. Men får prova byta svänghjulsgivare..
pabac skrev:Tändmodul kom inte förens -85 till b230et med andra sprutet
Kan vara därför jag inte kommer ihåg att det krånglade på Volvo. Jag slutade på bilverksa'n hösten -85.... :roll:

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
pabac skrev:Tändmodul kom inte förens -85 till b230et med andra sprutet
Kan vara därför jag inte kommer ihåg att det krånglade på Volvo. Jag slutade på bilverksa'n hösten -85.... :roll:

Mvh
Lennart

Se där ja! Haha tack för svar iaf!

Mvh Patrik
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]