Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

volvo244gle skrev:Lägg ut en skänkes-annons på Facebook eller liknande så slipper du handskas med oljan.
Har sett många tigga just spillolja. Antagligen för att köra i en alloljebrännare för gratis värme. :wink:
Elda spillolja låter som en riktigt dum idé...
På återvinningscentral får de inte neka dig så länge det är för "privat bruk". Att komma med 30 liter vid samma tillfälle kanske egentligen inte är helt optimalt. Om de tror att du är någon slags bilverkstadsgubbe eller liknande har de rätt att kräva betalt.
Lövet skrev:Om de tror att du är någon slags bilverkstadsgubbe eller liknande har de rätt att kräva betalt.

... Men och andra sidan kanske man haft ett fat som rymmer säg 30liter, och sen bara "fyllt på" den under flera flera år tills den blivit full, och först då lämnar man in den.
Inte tusan åker jag iväg till återvinningen för ynka ~5l olja iaf(normalt oljebyte), nej jag samlar på mig minst 20l iaf innan jag tycker det är värt att åka iväg med. Då har man dessutom samlat på sig en hel del annat skit som man kan ta med i samma veva :)
Droopy skrev:
Då är det bara att lämna hur mycket du vill, fins ingen gräns vad jag känner till.
Här är det tvärstopp på återvinningsstationen. Max 5 liter, jag ställde in en drygt halv 20 liters men jag fick ta hem den istället. Han tyckte jag skulle försöka på SAKAB i stället. Enligt hans åsikt är mer än 5 liter affärsverksamet och då får man betala.... Försökte förklara att jag har 2 bilar och en båt och köper alltid 20L år gången, men icke :twisted:

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Droopy skrev:
Då är det bara att lämna hur mycket du vill, fins ingen gräns vad jag känner till.
Här är det tvärstopp på återvinningsstationen. Max 5 liter, jag ställde in en drygt halv 20 liters men jag fick ta hem den istället. Han tyckte jag skulle försöka på SAKAB i stället. Enligt hans åsikt är mer än 5 liter affärsverksamet och då får man betala.... Försökte förklara att jag har 2 bilar och en båt och köper alltid 20L år gången, men icke :twisted:

Mvh
Lennart

Jantelagen. I Sverige gäller den social normen att man får bara ha en bil och en liten båt med 2-taks snurra som inte innehåller motorolja.

Går du utanför den normen ska du straffas....
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev:
Droopy skrev:

Mvh
Lennart

Jantelagen. I Sverige gäller den social normen att man får bara ha en bil och en liten båt med 2-taks snurra som inte innehåller motorolja.

Det finns ju dessutom många bilar som har mer än 5L i oljevolym...

.
ThomasT skrev:
VolvoB20 skrev: Jantelagen. I Sverige gäller den social normen att man får bara ha en bil och en liten båt med 2-taks snurra som inte innehåller motorolja.

Det finns ju dessutom många bilar som har mer än 5L i oljevolym
Samma där, då har du förmodligen en V8a eller liknande, det är heller inte ok enligt Jantelagen.

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]