Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Handbromsen ska hålla din bil på plats i nerförsbackar, istället för att rulla ner i närmsta förskola. Var glad att det hände i hallen, det är mycket vanligt och är det någon som bör lastas är det konstruktören. Bilprovningen har bara hittat en brist.
Ja håller med tråden. Bättre den paja i hallen en när den pajar och rullar in i en förskola eller annat hemsk som kan hända.
För klarar den inte en bromsning i hallen så däcken låser utan att gå sönder då är det handbromsens fel. Inte bilprovningens.

För övrigt är det inte en AWD bil var är drivaxeln? Tycker den saknas på bilden?
För det första heter det parkeringsbroms, en broms som används vid parkering, dvs när bilen står still.....jaja jag vet att jag är ordpolis men handbroms är en handmanövrerad färdbroms och sitter i vissa handikappanpassade bilar.

Volvos bromsbackar är limmade. Det finns öht ingen risk att de lossnar om man ansätter parkeringsbromsen när bilen står still, så som det är tänkt att man ska göra.
Besiktningsorganen ansätter parkeringsbromsen på rullarna när hjulen roterar. volvos limmade historia är inte konstruerade för det och de limmade beläggen kan slits bort av kraften från det roterande hjulet.

Saxat från volvos (V70/XC70 P26)instruktionsbok:

Dra parkeringsbroms:
– Tryck ner fotbromsen bestämt.
– Dra parkeringsbromsen till sitt översta
läge.
– Släpp fotbromsen och säkerställ att bilen
står still.

Det framgår klart och tydligt att fotbromsen ska tryckas ner bestämt innan man drar parkeringsbromsen, något som besiktningsorganet inte gjort. Det är därför ett handhavandefel av besiktningspersonalen.
Lätt att påvisa och lätt att driva vidare. Bara att ta upp med stationschefen och ta med instruktionsboken för att visa handhavandefel.

Besiktningen ska avslöja fel och brister på parkeringsbromsen och deras enda sätt att kolla varje broms individuellt är via rullarna när de roterar så det är själva testet, som är eu-godkänt, en-märkt, S-märkt o fan o hans moster, som inte är kompatibelt med volvos konstruktion.

På bilar med icke urkopplingsbar AWD/4X4/Quattro så som t ex TorqueSensing-system(vanligt på Toyota och Audi) så kan bilens inte köras axelvis i rullarna, utan parkeringsbromsen ansätts när bilen står still och man kontrollerar att den låser bakhjulen när man försöker köra iväg med bilen.
Så det är går att göra en besiktning av parkeringsbromsen utan rullarna. Varje besiktningsorgan har koll på hur olika bilar med olika drivlinesystem ska besiktigas. Kanske går det påvisa för besiktningsteknikern att deras sätt att prova parkeringsbromsen inte är kompatibelt med modellen via instruktionsboken.
Parkeringsbromsen ska fungera som back-up till den vanliga bromsen. Den ska därmed tåla att du bromsar i fart.

Parkeringsbromsen är inte dimensionerad för att användas som färdbroms, så för att minska slitaget så ska bilen normalt stå still innan den används.

Parkeringsbromsen ska dock helt klart tåla att användas någon enstaka gång när bilen rör sig.

Vanligaste orsaken att bromsbanden släpper är att de fryser fast under vintern. Bromsskivorna blir varma när de används, snö smälter och vatten rinner in. Då när bromsbackarna ligger mot så fryser de fast när allt kallnar. När du sedan börjar köra släpper kan de släppa.
av rid54
På bilden ser det ut som en metallklack, som utgör stöd för bromsbackarna, har gått rakt av. Vems felet är vågar jag inte säga nåt om, men det måste vara någon form av gammal skada (spricka som det gått korrosion i) som gjort att klacken brustit och backarna roterat med trumman. Trolilgen finns den inte som enskild reservdel, utan är en del av nån större komponent, i värsta fall själva hjulspindeln. Brottytan ser inte "fräsch" ut, direkt, därav gissningen att det är en gammal skada.
rid54 skrev:På bilden ser det ut som en metallklack, som utgör stöd för bromsbackarna, har gått rakt av. Vems felet är vågar jag inte säga nåt om, men det måste vara någon form av gammal skada (spricka som det gått korrosion i) som gjort att klacken brustit och backarna roterat med trumman. Trolilgen finns den inte som enskild reservdel, utan är en del av nån större komponent, i värsta fall själva hjulspindeln. Brottytan ser inte "fräsch" ut, direkt, därav gissningen att det är en gammal skada.
Du läste inte tråden från början va?
kebabpizza skrev:Ja, dom finns t.o.m. att köpa på Biltema, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029664/
När backarna har varit med för länge så separerar järnet och friktionsytan, då kan hela skiten låsa sig och det slutar oftast med ras.
av rid54
kebabpizza skrev:
rid54 skrev:På bilden ser det ut som en metallklack, som utgör stöd för bromsbackarna, har gått rakt av. Vems felet är vågar jag inte säga nåt om, men det måste vara någon form av gammal skada (spricka som det gått korrosion i) som gjort att klacken brustit och backarna roterat med trumman. Trolilgen finns den inte som enskild reservdel, utan är en del av nån större komponent, i värsta fall själva hjulspindeln. Brottytan ser inte "fräsch" ut, direkt, därav gissningen att det är en gammal skada.
Du läste inte tråden från början va?
kebabpizza skrev:Ja, dom finns t.o.m. att köpa på Biltema, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029664/
När backarna har varit med för länge så separerar järnet och friktionsytan, då kan hela skiten låsa sig och det slutar oftast med ras.
1. Jo, precis det jag gjorde... "En kloss liksom"... som ska hålla backarna på plats. Jämför bilderna så ser du vad som fattas (förutom backarna då, förstås).

2. Det är en annan typ av problem, men det kan ju hända också, förstås.
rid54 skrev:1. Jo, precis det jag gjorde... "En kloss liksom"... som ska hålla backarna på plats. Jämför bilderna så ser du vad som fattas (förutom backarna då, förstås).

Alltså, det är ju precis den där "klossen" som jag länkar till....
av rid54
kebabpizza skrev:
rid54 skrev:1. Jo, precis det jag gjorde... "En kloss liksom"... som ska hålla backarna på plats. Jämför bilderna så ser du vad som fattas (förutom backarna då, förstås).

Alltså, det är ju precis den där "klossen" som jag länkar till....
Beklagar!! :oops: Den länken lirade inte först när jag testade och jag provade inte igen. Självklart bör den ju då gå att byta också. Ursäkta!
Hej!

Detta är mycket vanigt fel att bromsbeläggen släpper från stålet. Rost som bildas orsakar detta.
Orsak kan vi ta i en annan tråd.
TS har förmodligen inte märkt detta eftersom att parkeringsbromsen ”handbromsen” oftast endast används när bilen står still av oss bilägare.
Denna reservdel som beskrivs ovan på Biltema, måste vara ett vanligt problem (går sönder) eftersom de har den i deras sortiment.
Passform okänt.
Hade TS själv prövar parkeringsbromsen när bilen rullat så hade han förmodligen fått samma haveri med dessa bromsar så som bilprovningen.
Min bil var kvalitetstestad på Bilia när den köptes ” nästan fem år gammal” bl.a. bromsarna.
Se ”bild” länk nedan samma dag efter bilköpet. Testad?????????
Bromsprov på vägen hem med tvärlåst hjul. Belägg hade släppt från bromsbacken. Som tur var hade den inte orsakat någon skada inne i bromstrumman.
Denna översyn av handbromsen blir i regel bortglömd av ägaren p.g.a. att bromsoken bak måste låssas samt trummorna.
TS. Var glad :wink: att haveriet skedde under kontrollerade former, bromstest hos bilprovningen som upptäckte felet.

Bild

Lennart

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]