Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Familyman
Hej igen,

Jag inser att min normaltakt(130km/h-Adap.farth.-vä.fil) är lite missvisande, då körläget bör räknas som ett "högförbrukningsläge".
Därför stålsatte jag mig och körde den 4 mil långa sträckan(Jobb->Hem) slaviskt följandes alla hastighetsbegränsningar.
Resultatet blev följande:
Avstånd: 39,9mil
Bränsleförbrukning: 4,8l/100km

Detta gäller oinkörd motor(nu 963,9km) samt enl. gällande hastigheter.
Jag anser detta vara en fullt godkänd förbrukning med tanke på bil, prestanda m.m.

Ha det gött!
Användarvisningsbild
av joel80
Där ser man vad körstil har enorm inverkar på förbrukning..
Du har alltså en förbrukning som är ca 27% högre i din "normalkörning" än när du kör lite lugnare och enligt skyltad hastighet! Det är rätt stor skillnad. Innan man testat sig själv på det viset bör man inte skälla allt för mycket på tillverkarnas siffror. (Fast efter det kan man skälla lite.. 4.8l/100km är säkert runt 5,3-5,5l/100km vid pump.. och det är väl ca 15-20% mer än vad deklarerad förbrukning är... ) :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Fast skillnaden gentemot deklarerad förbrukning är ju mer körcykelnormerarnas fel än biltillverkarnas.

Men visst spelar det enormt stor roll hur man kör bil. Det är billigare i drift att köra snällt med en rejäl bil än att pressa en småbil.
Användarvisningsbild
av Falk
Jag själv skrev:Den lägsta noteringen över en tank, 0,58l/mil...
Lyckades nu köra en tank på ca0,55l/mil (riktig förbrukning) i hyfsat normalt tempo framåtebax tvärs över Sverige. 40mil motorväg 10 mil i stan och resten landsväg.
Riktigt bra för en nästan 2-tonsklumpfamiljekombi med "gammaldax" slush-automatlåda på dubbdäck tycker jag. :-)-)
av perhall
Varför tycks alla dieselbilar dra 10-15% mer än vad färddatorn säger? Tre bensin-V70 i rad och alla har visat exakt rätt (nåja +/-1-2%). Audin precis som era Volvo-dieslar visar konstant för lite...
Användarvisningsbild
av apersson850
Det påstås bero på att det specifika energiinnehållet i olika dieselkvalitéer varierar. Färddatorn skulle då vara kalibrerad för pyrigare version på diesel än vad som säljs i Sverige. Därför sprutar den in mer än vad den tror för att få önskat effektuttag.

Huruvida dessa teorier är vidimerade eller ej vet jag inte.
Användarvisningsbild
av joel80
På vår V60 T4F visar datorn nästan alltid för mycket! (Vi kör bara på etanol i den.)
Samma sak upplevde jag med den V50 1.8F vi tidigare haft.

Runt 5-10% för högt brukar den visa.. Senaste tanken visade färddatorn på 12,6l/100km och verklig förbrukning blev 11,9l/100km.
Tankningen före var det 12,8 på färddatorn och 11,6 vid pump.

På min V70 D3 är det som för er ovan med diesel.. runt 10% för lite. Vi har lite olika körförhållande för dom två bilarna så man kan kanske inte dra konklusiva slutsatser. Vår V60 rullar mer korta sträckor och i något ryckigare trafik, medans min V70 går sina flesta bil på motorväg.. även om det blir stadskörning med den också blir det inte lika hög andel.
av andersuw
Körde i månadsskiftet hem min nästan nya V70 D4 med åttastegad automat (en knappt ett år gammal MY 2015 som gått som demobil och vid köpet hade 368 mil på mätaren) från Kristianstad där jag köpt den till Uppsala där jag bor. Bilen var då skodd med vinterhjul (dubbade), närmare bestämt helt nya Hakkapeliitta 8 205/60 R16. Stannade och tankade samt nollställde färddatorn på Shellmacken vid E4:an nära Strömsnäsbruk, strax norr om Markaryd. Därifrån hade jag med mitt vägval sedan 523 km hem enligt Via Michelin, varav 393 km på motorväg. Körde enligt hastighetsbegränsningarna utan råge på mätaren eftersom jag då inte hade koll på mätarfelvisningen (som jag nu vet är ca 5 km/tim). Snitthastigheten blev 95 km/tim enligt färddatorn (vilket innebär ca 90 km/tim i verkligheten om färddatorn använder samma data som hastighetsmätaren, såsom den gör i V70N). Snittförbrukningen blev 0,47 liter per mil enligt färddatorn. Hur mycket det motsvarar i verkligheten vet jag ännu inte eftersom jag inte haft möjlighet att mäta upp eventuell felvisning.
av Daniel73
My16 D4 automat, 900 mil.
Hakka 8 225/55/16
Motorväg ca 110km/h samt lite stadstrafik innan motorvägen samt lite efter.

Förbrukning enligt bifogad bild.
Vid pump mäter jag 10% mer än vad datorn visar.

Så strax under 0.5, sannolikt något lägre om jag startar och avslutar färden utan stadstrafik
Bilagor
image.png
image.png (133.06 KiB) Visad 363 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
andersuw skrev:... på Shellmacken vid E4:an nära Strömsnäsbruk, strax norr om Markaryd...
Då kunde du ju tittat in, när du ändå var så nära!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har haft en tanke på just kolen och t&au[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]