Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har stött på ett problem. När jag skulle besikta min bil senast så skulle de prova handbromsarna i vanlig ordning. Men dom ryckte sönder hela skiten.
Som det förhoppningsvis syns på bilden jag bifogat så saknas det nu en del. En kloss liksom. Finns den ens som reservdel?
Den delen ska hjälpa till att hålla bromsbackarna på plats som jag förstår det.
Är det någon som varit med om detta tidigare och kanske har lösning på problemet?

Bifogar även bild på "friska" sidan där klossen syns.

Med vänlig hälsning, Jonas
Bålsta
image.jpeg
image.jpeg (1.25 MiB) Visad 656 gånger
image.jpeg
image.jpeg (241.84 KiB) Visad 633 gånger
Du har ratt till ersattning om det ar sa att BP antingen genom oaktsamhet eller rent av avsiktligen tillfogade din egendom den har skadan.. Det ar konsumenttjanstlagen som galler.
Det blir upp till de att bevisa att det var fel fran borjan eller slitet.. dvs. de har bevisbordan for att fransaga sig ansvar medan du behover bara peka pa de faktiska omstandigheterna att skadan skedde under deras uppsikt och darmed ar de skyldiga att projsa!
VOLCO skrev:Du har ratt till ersattning om det ar sa att BP antingen genom oaktsamhet eller rent av avsiktligen tillfogade din egendom den har skadan.. Det ar konsumenttjanstlagen som galler.
Det blir upp till de att bevisa att det var fel fran borjan eller slitet.. dvs. de har bevisbordan for att fransaga sig ansvar medan du behover bara peka pa de faktiska omstandigheterna att skadan skedde under deras uppsikt och darmed ar de skyldiga att projsa!
Nääh. Omvänd bevisbörda existerar inte här.
wissel skrev:
VOLCO skrev:Du har ratt till ersattning om det ar sa att BP antingen genom oaktsamhet eller rent av avsiktligen tillfogade din egendom den har skadan.. Det ar konsumenttjanstlagen som galler.
Nääh. Omvänd bevisbörda existerar inte här.
Du har fel och har ar bevis pa det.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM

Las KtjL 31§ 3st. men ocksa KtjL 32§ 1-2st.
Droopy skrev:Sammhället består tametusan idag av fler och fler rätshaverister, hur orkar man tjaffsa om en bromsjävel som hade gett upp iaf, jösses!
Om bilprovningen nu, som TS skriver, "ryckte" och "slet" sönder handbromsen så tycker jag absolut de ska stå för kostnaden. Men det låter ju lite osannolikt...
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]