Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Har man försäkringar om man tex förlorar jobbet, blir sjuk eller något annat inträffar med leasingbilar om man jämför med en privatlån som kan lösas på dagen. Antar att man kan bryta leasingen men kan kosta en del?
Användarvisningsbild
av perin
I en biltidning för något år sedan gjorde man en ekonomisk jämförelse mellan förmånsbil, privatleasing och att köpa den med eget kapital. Förmånsbil var klart "billigast" och mellan de två andra alternativen skiljde det mindre än 100:-/mån om jag minns rätt till privatköpets fördel. Kommer inte riktgt ihåg i vilken prisklass bilarna var i men skulle tro att det var i V70 klass.

Det man bör tänka på är att när man skall lämna tillbaka en privatleasad bil så sker ju en besiktning på eventuella skador. En mindre repa som du själv inte hade gjort något åt vid en egenägd bil kanske måste åtgärdas vid privatleasning. Har en bekant som jobbar på bilfirma och han har sagt till mig att det är just det här som kan komma som en chock när man ska lämna tillbaka en privatleasad bil.
Men som alla vet så är bilägandet inte någon sparbössa direkt.
Användarvisningsbild
av joel80
Dom här jämförelserna mellan förmånsbil är alltid så konstiga.. i allafall för mig som egen företagare. Dom räknar bara med kostnaden för "privatpersonen" som får förmånsbil, inte kostnaderna som företaget har. (Som i allafall i små företag direkt betyder mindre löneutrymme.)

Jag fick göra helt egen kalkyl för att försöka få lite koll på det innan.. För mig blev det också billigare med leasingbil (företagsleasing) men bara p.g.a att jag nästan bara kör i tjänsten och inte kommer upp i miltalen/privatresorna för att behöva betala förmånsvärde.
av AndS
joel80 skrev:Dom här jämförelserna mellan förmånsbil är alltid så konstiga.. i allafall för mig som egen företagare. Dom räknar bara med kostnaden för "privatpersonen" som får förmånsbil, inte kostnaderna som företaget har. (Som i allafall i små företag direkt betyder mindre löneutrymme.)

Jag fick göra helt egen kalkyl för att försöka få lite koll på det innan.. För mig blev det också billigare med leasingbil (företagsleasing) men bara p.g.a att jag nästan bara kör i tjänsten och inte kommer upp i miltalen/privatresorna för att behöva betala förmånsvärde.
Du är inne på helt rätt spår. Har du förmånsbil så är den i de flesta fall en del av din lön (även eget företag), tar man bort den kan man också justera sin lön vilket man aldrig tar hänsyn till. Så man kalkylerar aldrig med att man skulle kunna ha en högre lönenivå om man kör privatbil.
Men nu börjar kalkylerna bli så komplexa om man också ska ta hänsyn till även antal körda mil och bilmodell att man inte klarar en sådan jämförelse, utan det blir lite förenklade "artikeljämförelser". För att avgöra vad som är mest ekonomiskt måste man göra individuella jämförelser.
Jag körde i över 20 år med förmånsbil pga en "huvudvärk" mindre att behöva hantera (eller tack vare 8) ), bara köra och speciellt då bränsle också inkluderades.
av tacho
Nej, en förmånsbil som bekostas av arbetsgivaren är ju att anse som lön, det blir en konstig jämförelse om man bortser från företagets kostnad. Den enda varianten av förmånsbil som är relevant att jämföra i det här sammanhanget är den där den anställde uppbär hela kostnaden för bilen genom kombinerat netto- och bruttoavdrag på lönen (löneväxling). Jag har möjlighet att ta ut en sådan bil genom min arbetsgivare och har därför hyfsad koll på vad det kostar. I princip är detta bara ett intressant alternativ om man har en hög marginalskatt (gärna den höga statliga) och väljer en bil som är miljösubventionerad av staten (gärna med 40 000 kr supermiljöbilspremie, då blir det en riktigt bra kalkyl). Rena diesel- och bensinbilar är ointressanta eftersom förmånsvärdet är relativt högt.

Om man kör många mil till och från arbetet tappar man dessutom väldigt mycket pengar på att man får dra av mindre om man kör förmånsbil, vilket är en klar nackdel i den kalkylen.
av Nimrod23
För mig passar privatleasing utmärkt. Vill inte lägga in en kontantinsats och byter gärna bil vart tredje år. 1500 mil per år i körsträcka passar vår familj utmärkt då vi inte använder bilen allt för mycket under vardagar och helger. Den används mer flitigt under semestern då vi gärna bilar runt i Sverige. Är också skönt att service och försäkring är medräknat i månadskostnaden. Givetvis är det en förutsättning att man har en stabil ekonomi och ännu viktigare att man har ett jobb där man sitter säkert så att säga. Jag är helnöjd iaf. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns så mycket som kan ställa till det i livet, jobbet är en så liten del av det, och faktiskt något man i olika mån kan påverka.

Att få service och försäkring till en fast kostnad på en faktura är inga problem om man äger bilen, om man nu tycker detbör viktigt.

Nåja, bara alla är nöjda med sina beslut så är jag nöjd:)

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]