Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja,

Som rubriken, har någon försökt sig på stt byta batteri i fjärrnyckeln? När bör man göra det egentligen? Bilen blir 4 år i Maj nästa år.
Tänkte samtidigt byta bilbatteriet då jag använder dieselvärmaren ganska flitigt. Såg att det sitter en 90 Ah variant i kärran. Vet någon vad ett nytt sådant original kostar på Volvo? Artikelnr kanske? Vet att det finns icke original, men dessa har jag hört ör högre än original och således kan man inte stänga igen locket övanför det i motorn.

Tacksam för svar och tips

Dominik
Metallblecket är ett fjädrande mothåll för nyckeln. Möjligen kan det vara någon kontaktfunktion också, det sitter "något" ingjutet i plast där bredvid.

Batteriets livslängd är mycket vanskligt att uttala sig om. Jag hade tidigare en Volvo 245 med larm. Dom batterier som satt i, 4 st, höll i flera år när bilen var ny. När dom tog slut fick jag naturligtvis byta. Efter första bytet brukade batterierna bara hålla ett år.
Jag hade inte centrallås på den bilen. Endast larm. Ett par gånger blev det pinsamma situationer då jag inte kunde larma av och därpå låsa upp bilen (med nyckeln) så att larmet startade. Som väl var visste jag var hornet satt så jag fick rycka loss flatstiftkabelskon. Det borde ha varit startspärr när den larmade också, men av någon anledning var det inte så? Kanske att man hade glömt att koppla in det?
Vill man forska i detta så kanske det finns möjlighet att spåra tillverkningsdatum för batterierna om butiken ser på förpackningen och det står något batchnummer, men det kanske är mer möda än att byta en gång om året?

Ett tips med en förhållningsorder: Förvara inte nyckeldosan i en ytterficka nu på vintern om du t.ex ställer bilen och går ärenden i kylan någonstans. Det blir ju tämligen kallt där och det "stryper" batteriet. Ha nyckeln i en ficka närmare kroppen och kroppsvärmen i stället.
Man bänder upp locket på fjärrnyckeln, exempelvis med reservnyckeln delvis utdragen. Sen är det bara att byta.
Blecket är en fjäder som ser till att reservnyckeln hålls på plats.

Nytt 90 Ah batteri på Volvo kostade nåt mellan 1500 och 2000, om jag inte minns fel nu.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Tack så mycket för tips och lugnande or[…]

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]