Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nu har jag varit ute igen och felsökt. Utan nå vidare resultat. :-/

Har igen kollat gnista och annan tändspole. Gnista finns.
När jag kollar gnista kommer det ut en fin dusch av bensin.
Kollat kamrem och läge på kammen, allt ok.

Sprutat startgas i insuget med gasspjället borta. Händer INGET.

Rengjort och kollat nipplar på gasspjället.

Har tagit bort tanklocket.

Startar alltid tillsammans med booster så det finns ström.

Den har DOCK nu gett ifrån sig ett litet poff tre ggr. Den första poffen hände när oljelocket togs bort för att se så det rör sig där inne vilket det gjorde.

Ska kontakta någon verkstad sen när jag sitter på psykhemmet. :-P

Mvh
Kolla på så det inte är BTR-en som "gett sig". Lossa den klena slangen mellan BTR-en och insugningsröret vid insugningsröret och stoppa den i munnen och sug. Det får inte smaka bensin. Om du suger i slangen ska du kunna sätta tungan för, så tät ska den vara. Om det är läck på membranet i BTR -en så trycker bensinpumpen bensin direkt in i insugningsröret via vakuumlsangen.

Mvh
Lennart
Ska kolla Btr en.

Jag monterade ju bort gasspjället idag och inuti insuget är det blött. Men har inte sett att det rinner ner i insuget när vi försöker starta.

När vi försökte starta och sedan släppte nyckeln poffade det till bakåt och ut genom insuget. Sen rök det grått nån sek.
bosabengt skrev:när vi försökte starta och sedan släppte nyckeln poffade det till bakåt och ut genom insuget. Sen rök det grått nån sek.
Skiftat några tändkablar så det sitter fel? Kamremmen koppat?? Ta bort säkringen till bensinpumpen och se om den startar då??

Mvh
Lennart
Ingen som undrat hur det gått?

Pyspunka på bakhjulet har det blivit några ggr då den tyvärr stått still sen jag skrev här.

Var ju ett tag sen så vet inte om ni vet om att den faktiskt startat efter spridarbytet. gick som en klocka men eftersom jag körde med vinterbilen fick den stå ett tag.

Då jag efter två veckor skulle starta den var det PRECIS likadan som innan.

Något som jag inte kollat, vilket är lite konstigt samt att ingen annan nämnt det (klagar inte) är den pumpen i tanken. ger den tillräckligt tryck för att kunna starta bilen? Jag har ju inte ens kollat om den surrar... ?:-/

Finns det bara en bränslepump på 945 FT?

Kan det vara pumpen som har gett upp som gör att den inte startar?
White skrev:Har svårt att tro att lådan tagit någon skada av 30-40meter faktiskt. Kan tyvärr inte svara på vad det är som låter!? :???:
Gällande automaten så finns det några alternativ.

Startmotorn hänger sig lite vid start på kuggkransen och vill inte släppa.

Startmotor får tjuvström vid högre varv vilket ger missljud mot kransen.

En kugg, grus eller avslagen skruvskalle ligger i trumman och ibland fastnar och skapar missljud.

Skulle det ligga nån del inuti trumman/kuggkransen måste jag ju ta ner hela lådan. Att köra så skulle ju kanske rasera hela lådan, iaf kåpa eller delar vid momentomvandlaren.
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]