Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Antonse
Hej! På jobbet har vi en tvätt som man ibland kan behöva köra igenom för att få bort nedfall från fabrikens skorstenar.
Tvätten är bara en ram som man kör sakta igenom samtidigt som bilen spolas med en stor mängd vatten. (Det blir inte samma problem med vanlig högtryckstvätt då de inte är samma mängd vatten)
Jag körde igenom tvätten flera gånger men till sist så kom de plötsligt vatten ur fläktarna vid passagerarsidans golv.
Jag lämnade in bilen till en verkstad å dom hittade en slang som hade hoppat loss. Men kunde endast köra igenom tvätten en gång och andra gången så hoppade den loss igen. Undrar om någon kanske kan veta vart den här slangen kan sitta? Bilen är en v70 N från 2001
Mvh Anton :D
av ThunderAce
under mattan till höger om passagerarfoten ut mot hjulhuset, där sitter en slang som går från dräneringskaret på fläkthuset
men märkligt att den ska hoppa loss, för den snäpper fast i karossen där den sitter, du får också se till att
dräneringen till framrutan på utsidan är ren, för får du in vatten via friskluftsintaget och in till fläkten så är det täppt
i den dräneringen också
Bilagor
62157371.jpg
62157371.jpg (175.46 KiB) Visad 2689 gånger
av Antonse
Hej! Tack för ditt svar. Jag hittade slangen men den såg ut att sitta rätt, det kan ha varit från den de har kommit. Har dock svårt att tänka mig att de rinner ut så mycket vatten direkt på gummimattan om det är från den de kommer.
Sen har även kupéfläkten tagit skada samtidigt som den tagit in vatten och låter nu lite konstigt så de måste ha gått igenom den på något vis.
Jag har kollat dräneringen vid vindrutan utifrån. Har hört att de kan lägga sig någon annan stans men har inte kommit åt det.
Men jag är ganska säker på att de handlar om en slang igen eftersom de blev bättre efter att dom satt dit den igen på verkstaden för att sedan ramla loss igen efter ett par tvättar.
av ThunderAce
den slangen som sitter under mattan går upp till fläkten och där sitter det en balja under den, allt finns ovanför
plastkåpan som sitter under handskfacket, om du plockar bort den så bör du se allt där under.
om slangen har ramlat av på den baljan så rinner det rakt ner på mattan då den sitter rakt ovanför.

för att rensa dräneringen ute till framrutan får du ta bort hela den plasten som sitter längs nederkant på rutan
bort med torkarna och sen sitter plasten med några clips, när du tar bort den så kommer du se friskluftsintaget
och om det sitter skräp där, dräneringsrör som försvinner ner genom motorrummet finns på båda sidorna om bilen
Bilagor
dränering.jpg
dränering.jpg (211.65 KiB) Visad 2683 gånger
av Antonse
Jag fick ner plastkåpan under handskfacket och hittade en balja med något filter i. Men va svårt att se därifrån. Såg inga slangar som kan ha hoppat loss. Ska höra med verkstaden imorgon innan jag river ner för mycket.
av ThunderAce
det du har hittat är kupéfiltret, den svarta kåpan som du plockade bort för att komma åt filtret är själva
baljan, fel ord kanske med tanke på att den inte är så djup men på den sitter slangen som försvinner
till höger i bilen och dräneras ut genom hjulhuset

kunde du inte se den slangen som går från hjulhuset som du hitta under mattan att den ansluter där?

inringat på bild är anslutningen till dräneringsslangen, det hela svart är kåpan som du plockar bort och hittar
kupéfiltret där inne.
Bilagor
qwerhgwe.jpg
qwerhgwe.jpg (91.57 KiB) Visad 2671 gånger
av Antonse
Det locket på bilden satt de inte ens någon slang på. Å de va inget genomgående hål heller. Men istället gick baljan ihop med denna svarta dosa. och sedan vidare med slang ner till golvet och ut. Den dosan ser dock inte ut att va gjort för att komma i kontakt med vatten. Men de är den enda vägen ut jag hittar
Bilagor
IMG_1105.JPG
IMG_1105.JPG (1.79 MiB) Visad 2670 gånger
av ThunderAce
det ska inte komma in vatten där, självklart är det fel då, den dräneringen är endast för kondens så mindre
mängd vatten kan dräneras ut, men inte så mycket so kommer utifrån från en biltvätt eller en regnig dag när det öser
svärfars V70 från 2000 har en slang där jag pekade men det kan se olika ut. Min s60 från 2002 har inte det heller.
men friskluftintaget som kommer utifrån kommer rakt ner till fläkten så det är där du får vatten in om din framrutedränering
är igensatt och vatten rinner in.
av Antonse
Att dräneringen är tät tror jag inte, kommer hur som helst vänta med att kolla de eftersom de blev bättre efter att verkstaden satte dit slangen som dom sa. Körde ju trots allt igenom tvätten en gång utan att de kom in en droppe vatten efter att den hade varit inne på verkstaden.
Men vet du vart den slangen kan sitta istället ifall den inte går till det locket som sitter i botten på baljan?
Får troligtvis svar imorgon från verkstaden.
av ThunderAce
finns inte många ställen där den kan sitta, den ska dränera eventuell kondens och det lilla vatten som kommer in
via friskluftsintaget men inte så mycket som från en biltvätt

återkom gärna när du fått veta nåt från verkstan, ska kolla lite i böckerna får se om jag hittar nåt
Vatten i bil

Händer för mig när löv och ski[…]

Jamen precis så - tomgången blir betyd[…]

Fläktproblem

960 har samma upplägg som 940. De utan AC oc[…]

Var och besiktade min xc70 från 2015, 25000 […]