Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Oktantalet skiftar något på E85. OKQ8 t.ex. anger oktantalet för E85 101-104 RON (sommarkvalitet) och 99-102 RON (vinterkvalitet)

I Tyskland säljs bensin 100 oktan (V-power racing) och 102 oktan (ARAL ultimate)
I Italien säljs bensin 100 oktan (TAMOIL WR100)

MIn bil går märkbart bättre på ARAL Ultimate 102 oktan, ungefär som på E85 hemma i Sverige. På bensin 95 oktan går bilen inte lika bra, särskilt märkbart vid körning med kraftig motorbelastning i varmt väder.

Med ARAL 102 oktan förbrukade bilen märbart mindre bränsle än på V-power racing 100 oktan. Varför vet jag inte. Oktantalet har inte med energiinnehåll att göra. Tycker jag hade samma körsätt på Autobahn. Möjligen var inte knackregleringen lika aktiv på 102 oktan.

Vet någon varför inte t.ex. bensin 102 oktan säljs i Sverige och inte i de flesta andra länder heller? Det är bara i Tyskland jag lagt märke till att den finns. Statoil - MIles bensin verkar ha samma oktantal som "vanlig" bensin.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det måste väl vara en ren marknadsfråga. Titta bara på hur få som tankar 98 här. Folk tycker helt enkelt inte att det är värt det.
av umekille
Efterfrågan styr vad som är försvarbart då det gäller
allt som säljs idag.
T.om butikssortimentet styrs på många ställen av
försäljningskurvan. Säljer en vara dåligt ta bort den.
Detta sker via datoriserad orderbeställning där det
automatiskt beställs varor.
Användarvisningsbild
av milktrucker
som att det inte räckte så är det typ 45 öre billigare för mig att tanka på OKQ8.
Det gör att jag kommer hela 3,5% längre för samma peng. Utöver det drog ju statoils bensin 0,13% mer. Så där till räknat så kommer jag ännu längre på okq8, hela 3,6% längre.

Ne statoil, det blir bakläxa. Gör om, gör rätt.
av Daniel73
En sak med Miles är att motorn går betydligt tystare, speciellt somkall.

fick ett erbjudande om att tanka 25liter och få 100kr tillbaka på en Tankastation (dvs okq8 diesel).
Jäklar vilket oväsen motorn förde.

Jag körde snabbt upp dom 40 litrarna som fanns i tanken och fyllde upp med miles.

Tyst och fint.
Aningen mindre förbrukning men det kan lika gärna bero på andra faktorer som AC etc.

Jag har tankat Miles sedan dess och då den kostar samma som alla andras diesel så tänker jag fortsätta med Miles.
Om den sedan har en bättre rengörande effekt så får det bli en positiv bieffekt.

OKq8 kommer jag inte att tanka hos framöver i alla fall.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Man skall inte underskatta placeboeffekten.
Varför skulle bilen gå tystare men en annan diesel?
Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. det här har jag inte hört förut. :D Skillnad i ljudnivå p.g.a bränsle.. mja.. möjligen om man tankar fel bränsle och det blir ett himla hostande på motorn. :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
Ljudnivå från motorn gällande OKQ8 standarddiesel vs. Statoil Miles bio är antagligen helt sant.
Det beror helt och hållet på dieselns cetantal. Ett högt cetantal betyder att bränslet är lätt att antända och förbränns lugnare och tystare, medan lågt cetantal är svårantänt och det gör att förbränningen blir stötigare och att bilen svarar sämre när man drar på.

Olika raffinaderier och olika produkter har olika cetantal.
Miles bio har högt cetan, bort åt 56, precis som all sk HVO-diesel så som Evolution diesel.
Vanlig diesel brukar ligga kring 51 och blir knackigare i gången än ovanstående, förbränningen hörs mer.
Marindiesel, Gasolja och oskattad diesel är samma produkt och håller kring 45 i cetan och ska inte användas i högvarviga motorer som t ex bilar, utan i båtar och traktorer.

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]