- fre 13 nov 2015, 14:42
Detta är ju nästan för pinsamt för att skriva ut, men i mitt fall var det så enkelt som att slå av AC:n, för då slutade ljudet.
Moderator: Moderatorer
SinisterSwede skrev:Nu har jag gjort lite extra felsökning. Summerar mitt problem här:Jag hade samma problem, oljudet det försvann efter nån dag och då blev laddningsspänningen runt 14,6 V från att ha varit under 14 V. En tid senare gjorde jag en automattvätt med underspolning varvid ljudet återkom och nån minut senare kom larm om el-fel. Generatorn fick bytas. Det gällde då en 120A Denson som uppgraderades till 150A, men Amperetalet tror jag inte spelar någon roll vid dessa problem.
- Missljud som är identisk med viden som TS lagt upp
- Värst när motorn är kall och minskar sedan ju mer tempen stigen men kvarstår ändå vid normaltemp
- Ljusstyrkan i halvljuset ökar vid gaspådrag när motorn är kall
Att stänga av AC:n gjorde ingen skillnad. Knepigt är dock att när jag åkte hem från jobbet igår hördes ljudet tydligt men imorse var det helt borta och halvljusen behöll styrkan oavsett gaspådrag. Gjorde även en spänningsmätning på batteriet innan jag for till jobbet. Med bilen avstängd hade jag ca 12,5 V och när jag startat bilen ca 14,7 V.
Någon som har några idéer om vad det kan röra sig om? Att jag tänkte att det kunde vara genertorn berodde mest på att halvljuset ändrade styrka vid gaspådrag. Kan det annars vara något lager i någon remspännare eller liknande?
Perra_367 skrev:Pröva att lyfta av drivremmen för generator och AC (15mm:s nyckel och en fast nyckel som förlängning), då kommer du ju också åt att snurra på allting "enskilt", borde då gå att avgöra om det är lager eller generator som ligger bakom.Har inte hört ljudet sedan i fredags men om det återkommer så får jag prova. Tack för tipset! :D
dieselputte skrev:Har ett underhållsfritt batteri som har dryga året på nacken, inte borde väl det vara dåligt på så kort tid? Antar att jag får passa mig för underspolningar nu när ljudet inte hörsSinisterSwede skrev:Nu har jag gjort lite extra felsökning. Summerar mitt problem här:Jag hade samma problem, oljudet det försvann efter nån dag och då blev laddningsspänningen runt 14,6 V från att ha varit under 14 V. En tid senare gjorde jag en automattvätt med underspolning varvid ljudet återkom och nån minut senare kom larm om el-fel. Generatorn fick bytas. Det gällde då en 120A Denson som uppgraderades till 150A, men Amperetalet tror jag inte spelar någon roll vid dessa problem.
- Missljud som är identisk med viden som TS lagt upp
- Värst när motorn är kall och minskar sedan ju mer tempen stigen men kvarstår ändå vid normaltemp
- Ljusstyrkan i halvljuset ökar vid gaspådrag när motorn är kall
Att stänga av AC:n gjorde ingen skillnad. Knepigt är dock att när jag åkte hem från jobbet igår hördes ljudet tydligt men imorse var det helt borta och halvljusen behöll styrkan oavsett gaspådrag. Gjorde även en spänningsmätning på batteriet innan jag for till jobbet. Med bilen avstängd hade jag ca 12,5 V och när jag startat bilen ca 14,7 V.
Någon som har några idéer om vad det kan röra sig om? Att jag tänkte att det kunde vara genertorn berodde mest på att halvljuset ändrade styrka vid gaspådrag. Kan det annars vara något lager i någon remspännare eller liknande?
Ett dåligt batteri kan ju lasta ner generatorn så pass att man märker variationer i glödlampor när man varvar. Börja med att kolla vattennivån i varje battericell, fyll på vid behov. Har du tillgång till syraprovare så kan du kolla syravikten för varje cell. Om någon cell avviker bör du byta batteri så fort som möjligt.
Âr det någon som nått fram i mot[…]