Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tek2kale skrev:Jag har ca 30+ liter spillolja och tänkte ändå besöka gds hallen, finns det någon gräns?
Det är väl bara att börja hälla... vad ska hända liksom? Dessutom tror jag att de inte bryr sig så länge man inte rullar med ett helt oljefat på släpvagnen...

.
Tanken är ju att du får absolut inte göra dig av med olja och glykol "någon annan stans". Så vad har du för alternativ? Och naturvårdsmyndigheter har bestämt att "Så här skall det gå till!"
Om det är fullt i GDS-hallens behållare så kanske du får ställa ifrån dig om du har det tillfredsställande förpackat i dunkar. Tala med personalen. Så har jag sett på ett par ställen som var aktuella för mig.
Jo då, det är rätt. Återvinningscentraler. Men i mina fall råkar det vara så att dom bensinstationer som det gällde är just återvinningscentraler samtidigt i respektive kommun. Där lämnade man gamla oljor, glykol, batterier, överbliven målarfärg, lösningsmedel samt övrigt obestämt. Och som av en händelse (eller kanske avsiktligt?) så är det GDS-hallar på båda ställena.
gratis att lämna på återvinigsstationerna
Rådlös skrev:Jo då, det är rätt. Återvinningscentraler. Men i mina fall råkar det vara så att dom bensinstationer som det gällde är just återvinningscentraler samtidigt i respektive kommun. Där lämnade man gamla oljor, glykol, batterier, överbliven målarfärg, lösningsmedel samt övrigt obestämt. Och som av en händelse (eller kanske avsiktligt?) så är det GDS-hallar på båda ställena.
Då är det bara att lämna hur mycket du vill, fins ingen gräns vad jag känner till.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]