Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvononne
Hejsan.
Jag har ett problem jag skulle vilja ha lite hjälp med.
Det gäller skakningar å vibrationer.
I hastigheter från 0 till 90 så fungerar bilen perfekt. Känns helt underbar att åka i. Men så fort jag börjar närma mig 100sträcket så börjar bilen smått vibrera och kännas Allment jobbig att sitta i. Det sitter allrounddäck på den som låter högt å brummar å lever. Jag har för en vecka sedan gjort en hjulinställning..men tycker inte att det blivit mycket bättre. Det skakar inte i ratten utan känns i hela karossen. Över 100km så skakar det även när jag gasar
Kan detta fenomen bero på obalans i hjulen?
Mvh
Användarvisningsbild
av ketto
Prova att balansera om hjulen. Om inte de funkar så är de något annat.
av Volvononne
Det förstår jag med. Men om det nu inte skulle vara obalans i hjulen...så vad skulle det då annars kunna vara?
Har även märkt att vänster bakhjuls broms eller handbroms ligger ann. Har man kört ett par mil å sedan stannar så är det varmt som attan..typ vattnet kokar...
Kan det även bero på något sådant? Tror att det är handbromsen...men inte säker. Har inte hunnit kolla upp det.
Användarvisningsbild
av ketto
Kan vara kardanaxeln oxå som har dåligt gummi, ganska vanligt att dom ger upp och orsakar vibrationer, typ vid accelerationer. Eller vid nån hastighet.
Kolla upp bromsok och handbroms, oket kan kärva eller handbromsbeläggen som släppt inuti skivan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
om bromsen ligger på så kan det orsaka vibrationer, så det är en möjlig felkälla. Om du precis skiftat fälgar så kanske du slarvade med att göra rent navet ordentligt, så en fälg inte ligger 100% mot anläggningsytan, och då blir det vibrationer/"obalans".

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]