Rödsorken skrev:Alldeles riktig: Det blev en "modernare" ruta 1989, men den gamla är mycket vackrare. Den nya har spolarmunstycket i överkant, aningen förskjutet åt höger. Detta gör i sin tur att om man vill montera en 80-talslucka på en av de sista så blir man utan spolning, men den används väl sällan? Det grova svarta handtaget kom nog med stora ansiktslyftningen 81. Annars har inget hänt sedan 1969... Trots att alla blivit fetare (USA) har tydligen inte deras bagage blivit så stort att luckan måste ändras. Det som stör mig är att jag inte kan stå rak under den - med tunna sulor är jag 186 cm före lunch. Här missade Volvo rätt grovt. Kan man ha längre gasfjädrar? Någon som ha provat?
Små ändringar kom under åren :)
T.ex låset ändrades 78, svart handtag kom 86, nya rutan 90, men håller med om att äldre luckan ser bättre ut än nya :)
Ska du ha andra gasfjädrar så måste du ändra geometrin så att dom kan åka in i stängt läge, så luckan kommer ändå inte högre upp, och gångjärnen har jag för mig inte klarat så mycker mer vinkel.