Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Egentligen är väl inte själva fönstret större på nya bakluckan. Dvs. tittar man inifrån och ut så ser det lika stort ut. Däremot så är glasrutan större eftersom den är limmad mot en fals i kanten av ruthålet så att glaset liksom ligger i nivå med plåten på utsidan. På gamla bakluckan sitter glaset lite innanför vilket bildar en plåtkant runt rutan. Även framrutan ändrades till ett liknande utséende på alla 240 från 1991 års modell. Tanken med ändringen var väl dels att få till ett mer slimmat och därmed modernare utséende och dels att försöka få bort en rostfälla som kanten runt rutan var på gamla luckan. Det kanske fungerade men eftersom det största rostproblemet med luckan fortsatt var den undre kanten så gjorde det inte någon avgörande skillnad då behovet av att byta lucka ändå blev aktuellt efter ett antal år.

Det fanns även planer på att tillverka bakluckorna i aluminium så som på 740/940 men det blev aldrig verklighet. Antagligen tyckte man inte det var värt att kosta på allt för stora ändringar på 240 i slutet av 80-talet och början av 90-talet.
Jag tror t.o.m. (men inte helt säker) att bakluckan var samma ända från -69 på 140-serien.
Användarvisningsbild
av dol
erikn skrev:Jag tror t.o.m. (men inte helt säker) att bakluckan var samma ända från -69 på 140-serien.
Ööh kanske du skulle läsa tillys inlägg några rader ovan. Trots allt en ganska stor ändring så sent i modellhistorien.
dol skrev:
erikn skrev:Jag tror t.o.m. (men inte helt säker) att bakluckan var samma ända från -69 på 140-serien.
Ööh kanske du skulle läsa tillys inlägg några rader ovan. Trots allt en ganska stor ändring så sent i modellhistorien.

Måtten på luckan (hålet i bilen) kan ju vara samma ändå
Alldeles riktig: Det blev en "modernare" ruta 1989, men den gamla är mycket vackrare. Den nya har spolarmunstycket i överkant, aningen förskjutet åt höger. Detta gör i sin tur att om man vill montera en 80-talslucka på en av de sista så blir man utan spolning, men den används väl sällan? Det grova svarta handtaget kom nog med stora ansiktslyftningen 81. Annars har inget hänt sedan 1969... Trots att alla blivit fetare (USA) har tydligen inte deras bagage blivit så stort att luckan måste ändras. Det som stör mig är att jag inte kan stå rak under den - med tunna sulor är jag 186 cm före lunch. Här missade Volvo rätt grovt. Kan man ha längre gasfjädrar? Någon som ha provat?
Rödsorken skrev:Alldeles riktig: Det blev en "modernare" ruta 1989, men den gamla är mycket vackrare. Den nya har spolarmunstycket i överkant, aningen förskjutet åt höger. Detta gör i sin tur att om man vill montera en 80-talslucka på en av de sista så blir man utan spolning, men den används väl sällan? Det grova svarta handtaget kom nog med stora ansiktslyftningen 81. Annars har inget hänt sedan 1969... Trots att alla blivit fetare (USA) har tydligen inte deras bagage blivit så stort att luckan måste ändras. Det som stör mig är att jag inte kan stå rak under den - med tunna sulor är jag 186 cm före lunch. Här missade Volvo rätt grovt. Kan man ha längre gasfjädrar? Någon som ha provat?
Små ändringar kom under åren :)
T.ex låset ändrades 78, svart handtag kom 86, nya rutan 90, men håller med om att äldre luckan ser bättre ut än nya :)
Ska du ha andra gasfjädrar så måste du ändra geometrin så att dom kan åka in i stängt läge, så luckan kommer ändå inte högre upp, och gångjärnen har jag för mig inte klarat så mycker mer vinkel.

Jag har svårt att tro att en bil med manuell[…]

OBD-uttag

Funkar det att starta bilen? Om inte skulle jag ko[…]

Batteri, återuppliva genom att släppa i backen?

6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog läsa[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]