Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hur lyssnar man till sig att startkransen är lös?

Tråkigt att till och med en moderator ska komma med ett drygt svar.

Där ska WHITE ha en eloge för att vara i princip den enda hjälparen online på detta forum.
Nu ska vi inte sitta och tjura.... :(
Om startkransen är lös kan du inte starta bilen. Den måste ju sitta fast på svänghjulet för att startmotorn ska kunna "dra runt" motorn. Däremot kan det ju vara fel på startmotorn så drevet i startmotorn inte släpper från startkransen när motorn startat. Det sitter ett "frihjul" i drevet som gör att startmotorn är (till viss del) skyddad mot "övervarv" när motorn startar. Däremot är det inte ovanligt att glapp i tänd.låset kan göra så att startmotorn "stannar kvar" i startläge och börjar man då köra med bilen så brinner startmotorn upp på några km. Om du startat bilen med en kabel på det stiftet som kabeln från tänd.låset sitter så kanske ljudet är borta. Alltså, leta upp startmotorn, ta loss den yttre (klena) kabeln och sätt dit en ny kabel som räcker till batteriet. Prova att "dutta" kabeländen på batteriets + pol, då ska startmotorn fungera normalt. Slå på tändningen och starta bilen med kabeln på batteriet, håll kvar kabeln på batteriet (en kort stund) medan motorn går på tomgång så lyssnar du om ljudet är kvar, är ljudet borta med kabeln på + polen borta så är felet i tändlåset. Startmotorn kan redan vara så pass skadad att ett byte kan vara befogat även om den funkar just nu. Är det inte alls samma typ av ljud, kan man misstänka något i växellådan. En van mekaniker (svårfångat idag) hör lätt om det är startmotorn som "hänger med" eller inte.

Mvh
Lennart
Nu är det problem igen. =(

Bilen startar INTE och misstänker att det som sitter på startkransen och triggar hallgivaren har lossnat. Om det är nån pigg lr magnet vet jag inte.

Har kollat och bytt mot fungerande:

bränslepumpsrelä, Spridarrelä, hallgivare.

Det finns gnista och bränsle kommer fram, MEN stiften blir inte blöta. Har kollat säkringar men inget av det jag fixat har funkat. Har inte kollat med startgas men då det finns gnista borde den starta på det.

Kan alla spridarna hänga sig i stängt läge plötsligt? Lr är det så att hallgivaren stänger av spridarna då den inte får nån "signal" från svänghjulet/startkransen?
Svänghjulsgivaren läser av hål i svänghjulet. Eftersom det finns gnista så verkar givaren (och hålen) fungera, och även tändsystemet. Det enklaste sättet att kolla det är att se om motorn går på startgas.
Ska leta efter startgas, men har nåt annat som heter motor starter från CRC men det är väl samma sak.

Ska jag spruta in startgas vid filtret lr öppna upp vid insuget?

För det är ju turbo på den och då ska väl startgasen igenom intercoolern och en massa rör.
Precis. Borta vid filtret eller turbon är ingen bra idé, även om det kanske (?) kan funka – jag har inte provat det.

Man brukar spruta in startgas direkt i insuget (dvs efter gasspjället). Enklast är att lossa någon av vakuumslangarna som går till insuget. Till exempel den som går till bränsletrycksregulatorn.

CRC Motor Starter är precis startgas, så det går bra :)
Nu har jag sprutat in startgas i insuget men den "poffar" inte ens.

Bilen gick helt felfritt innan (motorgång) det finns fin gnista på alla stift, bensin kommer fram men stiften är torra.

Har testat med ett annat fungerande spridarrelä utan resultat.

Ska imorgon försöka felsöka spridarmotstånden, tips mottages gärna!

Andra tips mottages gärna! :-)
Låter väldigt konstigt.

Om det finns gnista på alla stift så går kammen runt, och om det också finns kompression så tänder den på startgas.

Om den inte tänder på startgas så kvittar det hur mycket man felsöker i bränslesystemet.

Jag tror det är läge att låta någon som grejat lite mer titta på bilen, sagt i all välmening :)

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag oc[…]

Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]