Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, det var länge sedan jag var inne på detta fina forum. Nu till problemet, svärsonens (tidigare min) gamla 850 ,-92, 23000 mil, 20 ventilare, automat, sug, har stora problem efter byte av lamdasond på Volvo verkstad. Efter har läst koder, då lamdalampan varit tänd länge, bestämde vi att volvoverkstan skulle byta sonden.

Efter bytet var gjort lyser inte lampan för motorproblem(lambda) men motorn pendlar kraftigt på tomgång och även om man gasar stannar motorn till slut, även när man kör.

Har kollat massa saker bla tomgångsmotorn men hittar inga fel. Det konstiga är att om jag kopplar ur lamdasondens två sladdar fungerar bilen lika bra som före bytet av sonden, lamdalampan tänds dock efter 500 m körning. Koppalar jag sedan in sonden igen pendlar varvtalet igen för att till slut stanna.

Vad i hum hum är fel????
av svanberg
Det kanske är något mer fel än lambdasonden. Får du felkoder på den går väl systemet i limp home och då brukar motorn gå bra.

Felsökte verkstaden och rek byte av sonden eller bokade ni endast byte? Garanti lär det vara om det är fel på sonden men inget annat isf.

Pendlande tomgång kan annars vara tjuvluft, tomgångsmotor eller luftmängdmätare.
Hej, självklart ska vi kontakta Volvoverkstan, de fick bilen sent igår och behöver den i helgen, så jag tänkte om det är något enkelt kan vi fixa det själva ( har amatörmekat i hela mitt 60 åriga liv)

Volvo har inte felsökt, det var ju heller inget fel (utom lambdalampan) innan och inte heller om man kopplar ur sonden. Har ju också nu kollat allt utom luftmängdsmätaren (vet ej hur man gör)

Kan de ha satt in en felaktig sond eller är det någon "nollställning" som behövs av styrbox eller liknande?
av svanberg
När lambdalampan lyser betyder inte det att det är lambdasonden som är defekt, utan att det finns ett fel i motorelektroniken. Många gör detta fel och byter lambdasond när lambdalampan/motorlampa lyser.

Att bilen går bra när man drar ut sonden är inget konstigt då bilen kommer gå i limp home, dvs på förprogrammerade värden och struntar då i vissa givare/sensorer för att avhjälpa att bilen blir ståendes på tex motorväg osv..

Har du fått art.nr på sonden som de bytade så kan man lätt kolla att de monterat rätt, finns flera här på forumet som har Vida hemma och kan hjälpa till att kolla upp detta.
Hej, tack för svar. Vet att gula lampan kan betyda många saker, men vi gick på felkoden. Jag förstår också det där med "limp home".

Så här står det på fakturan;
Byte lambdasond 508kr
Felkoder avläsa/nollställa/känd felkod 338,75kr
Lambdasons (VO 30622250)
Hej, tack för svar. Vet att gula lampan kan betyda många saker, men vi gick på felkoden. Jag förstår också det där med "limp home".

Så här står det på fakturan;
Byte lambdasond 508 kr
Felkoder avläsa/nollställa/känd felkod 338,7 5kr
Lambdasons (VO 30622250) 1828,75 kr

serviceindikator SRI nollställning 66,88 kr
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]