Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
GY, Nokia och Conti är bra alla tre, det är ju klart. Vad jag hört från många kontakter (professionellt) med däckhandlare och taxi är följande:
1. Conti är testvinnare, men tappar mer med tiden än andra. Ett GY Pirelli Mich står sig bättre
2. Michelin håller extremt bra som dubbfritt vinterdäck
3. GY har av nämnda oftast problem med obalanser.

/PH
Jag beställde Pirelli Sottozero 3 17" till min XC70 FWD på rekommendation just för att dom är stabila.
Är svinnöjd med dom! Återstå att se om jag får testa dom i snö eller på is detta året? :)
Kanske inte något däck om man bor längre upp i Sverige, men perfekt i Skåne och för mig som kör en del i Tyskland.

http://www.pirelli.com/tyres/en-ww/car/ ... #/overview
Användarvisningsbild
av Perra83
Volvovovvevilla skrev:Kul att se att Colin ratar alla dubbfria, jag själv börjar tveka efter att varit inne på dubbfritt.
Men det vart Dubbat Bridgestone som för dåliga betyg men är billiga :D
Just dubbade Bridgestone vill ja inte ha igen. Odubbade Nokian tycker ja greppar bättre och är ljusår tystare.
Perra83 skrev:
Volvovovvevilla skrev:Kul att se att Colin ratar alla dubbfria, jag själv börjar tveka efter att varit inne på dubbfritt.
Men det vart Dubbat Bridgestone som för dåliga betyg men är billiga :D
Just dubbade Bridgestone vill ja inte ha igen. Odubbade Nokian tycker ja greppar bättre och är ljusår tystare.
Enligt AB testet är det precis tvärtom, odubbat bullrar mer (kan det vara sant?) men
odubbat greppar ju sämre med undantag för Linglong (bara namnet får en att tveka) :o

Jag har gått ner i bredd 205/60-16, smalare däck är högsta mode :-)-)
av Alexas
Jag står fortfarande och tänker på hur jag ska göra. Jag har kommit fram till att däcket jag fått på bilen är Continental ContiVikingContact 3. Det verkar ha kommit 2003. Bromssträckan på is ligger på 52 meter och på snö 54 meter.

Goodyear-däcket jag kollat på ligger på 39 meter på is och på snö 54 meter.

Snö verkar alltså vara detsamma men broms på is är avsevärt bättre, 13 meter.

Så, hur hade ni andra gjort. Om ni haft dessa däcken med bra mönster, hade ni bytt ut de mot bättre eller behållit de och anpassat körstilen efter att du kör ett, med dagens mått, dåligt däck?

I sammanhanget kan nämnas att Sunny har ett dubbfritt däck som på is bromsar lika bra som mina Continental. Sunny blev sämst i test.
Användarvisningsbild
av Perra83
Om du tycker att ditt Continental däck är halt så kan du väl byta. Är du nöjd med greppet kör slut på dom.
Ja skulle gärna byta mina Hakka R mot R2 men ja har mellan 7-8mm kvar så det är bara dumt att byta.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]