DLS skrev:MartinB82 skrev:Såg att du skrev att du först var inne på en T4.
Jag gick från en visserligen V60 163hk diesel till en V70 T4.
Av anledningar som, körde för lite för att köra diesel, mycket kortkörningar, dyrare skatt, samt en mycket billigare service linje på T4, samt väldigt mycket bättre inköpspris, sen verkar det lite som om diesel hysterin börjar mattas lite.
Konstaterade samma som du vid provkörningen, kändes klen. Så jag köpte till en Polestar optimering.
Gjorde stor skillnad, blev ingen raket. Men körbarheten blev grymt mycket bättre.
Fick lite diesel karaktär på dom normala kör varven, å flyttar sig helt ok när man varvar lämnar Max effekt vid 5750rpm. Är betydligt snabbare i omkörningar än min gamla v60.
Drar även båten å tycker att den gör jobbet bra.
Var ju inte riktigt något svar på din fråga, men kan förhopningsvis vara till någon nytta för dig.
Jag uppskattar ditt input
-)
Förr var det ju så att det lönade sig inte att köpa diesel om man inte åkte typ 3000mil eller mer men nu förespråkar ju alla diesel för att dom inte är så dyra i skatt längre samt drar mindre än bensinarna.
Var därför jag sneglade på d3:an, vill ha 5 cylindrigt för lite skönare ljud.
Synd dom inte har en 2,5ft på nyare bilar än 2011.
Tyckte du att dieseln hadde mera kraft i än t4:an?
Du kan allt åka 2,5t på my 2012 också, men då står det Bi-Fuel på bakluckan. Har ett par bekanta som kör sådana bilar.
Skattefria, nya instrumentbrädan, och sista chansen att åka bensin femma. Är väldigt billiga att köpa, då dom har lite oförskämt dåligt ryckte baserat på dom äldre Bi-Fuel bilarna.
På my 2012 så är bara golvet höjt 9cm och inte 18cm som det var på dom tidigare.
Svar på din fråga angående diesel vs T4
Jag tyckte min gamla diesel var lite små jobbig att köra, var väldigt klen innan turbon började ladda, och blev så klart ännu mer lidande av att jag körde med trögrullande 20" hjul.
Så först hände det inget sen skickade den på så in i bänken 400nm vid 1650rpm till att sten dö vid 3500rpm, blev istortsätt alltid växlingar mitt i omkörningar då bilen dvärdog när varvet blev för högt.
Man vänjer sig absolut å lär sig hur man ska köra den, men den kräver en hel del växlande, men vid rätt växlande så känns den riktigt björnstark, tycker personligen att den motorn passar bättre med automatlåda.
En motor med så mycket vrid känns väldigt stark och snabb, men det märktes vid vid omkörningar från 80kmh å uppåt att det bara var 163hk då blev den plötsligt kändes lite trött.
T4 gick från 240nm till 285nm efter optimeringen, så det är ju 115nm mindre än vad jag hade i v60in. Så det är ju klart att det blir skillnad.
Är inte så jätte mycket turbo känsla över maskinen, den drar bra och jämt från början till slut, man känner inte så mycket av det där turbo suget som äldre turbo bilar gav, men som sagt det är ju en 1,6liters snurra.
Omkörningar känns betydligt lättare med denna, är väl bara omkörningar i 70-80 som jag tycker att utväxlingen blir lite dum. Men krävs det så får man vålda i 2an för att få en snabb omkörning om det skulle krävas :lol:
Men i högre hastigheter så känns den absolut snabbare. Men 200hk är ju mer än 163hk.
Förbrukningen skiljer ca 1,5 -2 dc vid landsväg / motorväg. Mindre skillnad vid stadskörning.
Men kan tillägga samma som du tyckte, f#n va fult motorljud. Men i ärlighetens namn så låter den som vilken 4cylindrig motor som helst. Kändes bara konstigt att köra en volvo utan det goa ljudet från femman, man tänker på det i ca en vecka sen börjar man uppskatta att motorn är extremt tyst i jämn hastighet.
Sen blir det så klart ännu mer skilnad med lilla D3 136hk 350nm.
Du kan även kolla min garage tråd nedan, där jag skriver lite om mina intryck av bilen vid köpet.