NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En tjej ska kika hit med sin s40n 1,8F 2006. Den fick en 2 på avgasvärden på besiktningen, är det något som är ett vanligt problem på denna modellen?

Några saker att kolla som man kan nå utan att meka ned halva motorn? EGR-ventil? vevhusventilationen?

Bytte förra året olja+filter, luftfilter och tändstift på bilen och den gick då igenom besiktningen, men inte nu.
Fick nyss hit bilen och besiktningspapperet.

Inga felkoder från OBD-kontrollen.
CO 2500 0,6 (0,2)
Lambda 1,00

Motorn verkar ju blanda och förbränna som den ska, så när jag såg detta så riktar jag mina misstankar mot ett läckage i avgassystemet efter lambdasonden, annars skulle lamdan vara fel också.
Både gammal olja o luftfilter gör ju värdena sämre.. men när vi inte vet vilket eller vilka värden som är dåliga och hur mycket fel de va är de svårt. Bor hon nära bilprovningen eller va där i god tid kan de ju lika gärna va katten som va kall..
Står ju i mitt senaste inlägg att co 2500 är 0,6, gränsvärdet är 0,2. lambda är 1,00, alltså helt ok. Det är CO värdet som är 3ggr för högt men eftersom lambdan inte ger felkod men korrekt värde är ju blandningen bra och likaså förbränningen, alltså kan det inte vara innan lambda felet sitter.

Inga felkoder fanns att läsa ut från bilen heller.

Huruvida varmkörd bilen var vet jag ej.

Lambda och CO 2500 är de enda värdena som finns angivna på denna bil.
Pratade med besiktningskillen, det var CO på tomgång som var för högt. Han tyckte själv detta var konstigt då lambdavärdet är exakt, 1,00.

Några ideer som jag kan kolla innan/samtidigt som jag sticker till macken och hyr lyften för att kolla läckage på avgassystemet ?
Tjena!

Läckage efter lambdamätare ger inte hög CO, det ger högt lambda. Läckage innan lambda kan ge högt CO, men då ofta i kombination med högt HC.
Högt CO kan också bero på igångsatt luftfilter.
Men lambda brukar spöka en del då också

Steg 1. Byt olja, olje- och luftfilter
Steg 2. Tanka etanol
Steg 3. Se till att bilen är riktigt varmkörd vid besiktningen.

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]