Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RotmosRock
Hejhej!

Märkte för någon dag sedan ett konstigt ljud från motorrummet. Misstänkte AC-kompressorn, så jag stängde av den inne i kupén och ljudet försvann. Det är svårt att förklara ljudet, men det låter ungefär som en rasslande fläkt.
Min fråga är om det är dags att byta kompressorn eller är det något annat som kan vara fel? Någon som har haft samma problem?
Har letat på forumet, men har inte hittat det jag söker.

Tack på förhand!
av Yaniz
Skulle gissa på lagret i frihjulskivan. Kan hänvisa till bl a mina inlägg i nedanstående trådar. Här hittar du allt du behöver veta om byte av lagret ifråga (inklusive bilder och skisser).

viewtopic.php?f=56&t=117666

viewtopic.php?f=19&t=114194&st=0&sk=t&sd=a
least skrev:Låter det "morrande" och hörs när det är ca 9-10 grader utomhus. Och bilen körs med låg belastning?
Den beskrivningen passar på min bil. Vad betyder morrandet i detta fallet?
av least
qsecofr skrev:
least skrev:Låter det "morrande" och hörs när det är ca 9-10 grader utomhus. Och bilen körs med låg belastning?
Tydligen är detta ljud inom det normala enligt Volvo. Dvs morrandet kommer inte av brist på köldmedium etc, utan är ett ljud som ligger inom det normala.
När jag hörde det själv, så var jag säker på att det var ett tecken på fel i ac-systemet.
least skrev:
qsecofr skrev:
Tydligen är detta ljud inom det normala enligt Volvo. Dvs morrandet kommer inte av brist på köldmedium etc, utan är ett ljud som ligger inom det normala.
När jag hörde det själv, så var jag säker på att det var ett tecken på fel i ac-systemet.
OK, tack.
av Schmoyoho
Skillnad på olika ljud. Rasslande låter ju oroväckande däremot, men samtidigt låter min kompressor riktigt illa stundtals också och det är tydligen normalt i mitt fall. Verkstad har felsökt och enligt de var det något rör/slang som lät som det tagits fram ljudisolerade diton till senare. Min kompressor morrar en hel del och ibland skrapar och låter det riktigt illa. Men inget att göra åt det tyvärr, det nya röret fanns inte till min bil :(

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]