Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rizzler
Jag har en volvo 850 - 96 som nu fått följande fel.

1: SRS lampan lyser (Slocknar inte vid släckning)

2: Tripp mätaren har helt slutat att fungera en dag(troligen den där lilla plastskruven i som är sönder)

3: Säkerhetsbältet bak höger har helt fastnat, rör sig inte en millimeter när man drar i del.

Jag funderar kort och gott på om det är värt att lämna in bilen till Bilia(pga SRS Lampan) och få dessa fel fixade, kan det bli jättedyrt? jag är inte händig nog att fixa felen själv tyvärr. :/
av roh66
Hej rizzler!

Är bilen efterhållen och annars i bra skick då är det lönt laga den.
Bältet är lätt räkna pris på. Det är byte som gäller.
Trippmätaren skippar du för tillfället då den inte är nödvändig.
SRS felet mest troligt det som kan dra iväg kostnadsmässigt men inte säkert. Få gjort en felsökning och ett prisförslag på SRS systemet och bältet. Felsökningen kostar olika beroende på vilken verkstad du väljer. Fråga runt.

MVH.R.
Hej!

Ring in till Bilia och fråga vad dom uppskattar för pris? När jag lämnat min V70 på Liljas i Kalmar så har felsökningen kostat runt 400 kr. Vet dock inte om alla Volvohandlare har samma pris. :???:

Jag har lämnat in bilen på felsökning ett par gånger och alla gånger har service-teknikern ringt och gått igenom vad som är fel och vad detta kommer att kosta.
Dom får inte påbörja några jobb utan ditt godkännande. :wink:

Håller med roh66. Fokusera på bälte och SRS i nuläget då det är två rätt viktiga grejer. Trippmätaren klarar du dig nog utan om det är dyrt...

/Bonden
Bara en fundering men kan det möjligtvis vara så att bältesträckaren bak har löst ut om det nu ens sitter någon där? Tänkte att det kanske har ett samband efter som bältet är stumt och SRS-lampan lyser, för även fel i bältesträckarna eller utlösta tänder väl SRS-lampan?
av LOB
DayDreamer skrev:Bara en fundering men kan det möjligtvis vara så att bältesträckaren bak har löst ut om det nu ens sitter någon där? Tänkte att det kanske har ett samband efter som bältet är stumt och SRS-lampan lyser, för även fel i bältesträckarna eller utlösta tänder väl SRS-lampan?
Bara bältessträckare i fram på dessa gamla bilar....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kan vara så pass enkelt att spärren bara gått in för tidigt, och blätet inte går att rulla back tillräckligt mycket för att spärren ska släppa igen.
Det du kan prova med då är att lossa bulten som håller bältet i andra änden, sen prova rulla tillbaka det en bit och se om spärren släpper.
Gör den det är det bara att skruva tillbaka bulten(ordentligt) och klappa sig själv på axeln för gott utfört arbete :)
Gör den inte det så är det väl som det är, den bulten måste ju ändå lossas när du monterar nya bältet.
av rizzler
Hej

och tack för svar! Jag hade bilen inne på Mekonomen i ett annat ärende för ett tag sedan på Mekonomen, det var de som försökte släcka lampan och felkoden tydde tydligen förar ratten, tydligen inte en trasig krockkudde utan någon ring som ska sitta där och ha med krockudden att göra.
av rizzler
Tack för svaret :)

Men kort och gott undrar jag fortfarande då jag inte kan fixa felen själv, är det värt att lämna in den till verkstaden eller ej för att lösa detta ?

Många av er säger att jag ska bortse från trippmätaren, kommer bilen gå igenom besiktningen om jag gör det ?
Bilprovningen bryr sig inte om att trippmätaren inte funkar.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]