Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bromsvibbrationer på Volvo brukar vara skivor som slagit sig! vibbrerar det i ratten vid inbromsning, skivor fram
Vibbrerar det i brompedal eller durrar i hela golvet bromskivor bak! är det sedan Feltemas skivor så är det med säkerhet så . Viktigt att anliggningsytan mot navet är helt rengjord innan man mont. nya skivor och kolvar glidpinnar
går mycket lätt!!! glidpinnar smörjas allra bäst med vanligt motorolja inget kopparpasta eller dylig som binder smuts!!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Volvos skivor verkar ju vara skräp som slår sig lätt. Mina vibrerar rejält när man bromsar, och de är Volvo original.

Är biltemas bättre så man kan byta till dem istället? Eller har ni andra förslag.

Jag kör mycket försiktigt, men med tiden slår sig originalskivorna ofelbart för mig.
av qwerty
Bromsskivor köper man Brembo eller Ferrodo, BDS-butiken här hemma säljer dom ca 20kr/st dyrare än vad Biltema tar för sina skivor. Så kolla vad du får för pris på skivor hos din lokala BDS-handlare. Kolla även vilket märke det är på skivorna, de har många att välja på.

Är en No brainer vart man handlar då.
av HakanF
Om du vet någon som svarvar skivor få dem om-svarvade billigare och bättre än nya pga att de redan slagit sej så kommer de inte göra det igen samt att det inte är många delar av en millimeter som ska svarvas bort.

BT skivor som säljs nu är helt ok jag har de på en 9-3 som får gå ganska hårt och inget problem med dem under första året iaf. (billigaste jag hittade när jag bytte;)) kör med Bolk belägg har även haft BT skivor med EBC greenstuff belägg utan problem
av Axie
Jag bytte för ca 1 månad sedan skivor och klossar fram för att bilen skakade/vibrerade när jag bromsade, bilen hade då gått ca 7000 mil i min ägo. Bilen gick sedan bra i ca två veckor men sedan tyckte jag mig känna av vibrationerna igen. Nu vibrerar det störande mycket igen.
Jag besökte verkstaden som bytte skivor och de kunde bara mäta upp minimala förändringar på bromsskivorna. Så nu ska skivorna fram bytas igen och verkstaden ska försöka reklamera de gamla skivorna.
Jag har alltså hunnit köra Max 500 mil innan vibrationerna kom tillbaka.
Någon som har varit med om något liknande och har tips på vad som kan vara fel?
Har hört att hjullager/nav kan orsaka skeva skivor.

Mvh Axie

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]