Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Jag gjorde mig av med en 745 -86 för bara någon månad sen. Gav i princip bort den p.g.a. noll intresse på säljes-annonsen.
Tidig 86:a, inreggad -85. B230A+M47. Relativt lite rost och gott skick i övrigt, men tyvärr ful i lacken (ommålad/flerfärgad).
Skulle ju kunna höra om nya ägaren som tänkt köra slut på den i vinter vill sälja. :)
Användarvisningsbild
av päpplet
lennarte skrev:
Rådlös skrev:Finns det M47 med uttag för hastighetsmätarvajer?
Har för mig att dom första 740/760 hade vajer, men minns inte exakt.

Mvh
Lennart
740/760 har alltid haft elektrisk mätare
av Schmoyoho
Rätta mig om jag har fel men en förgasare är väl snarare en större källa till problematik och besvär än en insprutsmotor...? Förgasare är väl enklare till konstruktionen förstås men de drar mer soppa, måste justeras, slits och är dåliga för förbrukningen. Med insprut slipper du choke:a osv, bättre förbrukning m.m. Jag har ingen egen erfarenhet av tidiga insprutsbilar men det känns som att 99% av alla problemen man läser om här beror på fel med LMM, lambda-sensor eller möjligtvis spridarna själva. Inget man behöver mecka med särskilt ofta som jag förstår det och som dessutom ger mycket mer i gengäld.

M46, M47 eller annat låda kvittar väl om du tänker köra den sansat och som bruksbil, inte som lekbil.

Vad gäller kombi så finns det väl betydligt många fler bilar att välja på om man kan tänka sig insprut för då ligger ju även 945 nära till hands. Då med M90-låda, även den femväxlad men mer robust än M47. För 940 är väl bara en faceliftad 740? :lol:
Användarvisningsbild
av lennarte
päpplet skrev:
lennarte skrev:
Rådlös skrev:Finns det M47 med uttag för hastighetsmätarvajer?
Har för mig att dom första 740/760 hade vajer, men minns inte exakt.

Mvh
Lennart
740/760 har alltid haft elektrisk mätare
Bra att veta, Jag misstänkte det för det fanns ABS som tillval redan från början och det är ju samma givare till det. Det var någon "diskussion" här på forumet där det "pratades" om detta (A-traktor tror jag), men då var det ju säkert en 240 låda i den.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Schmoyoho skrev:M46, M47 eller annat låda kvittar väl om du tänker köra den sansat och som bruksbil, inte som lekbil
M45, M46 och M47 är i grund och botten samma växellåda. M45 är 4-växlad, M46 är 4-växlad med "påbyggd" overdrive ock M47 är 5-växlad där 5-te växeln är "påbyggd" i ett aluminiumhus "bakom" men ändå ihop. Det är i den 5-te växeln som lagringarna brukar "ge sig" och det ger oljud.

Mvh
Lennart
av Officefb
volvo244gle skrev:Jag gjorde mig av med en 745 -86 för bara någon månad sen. Gav i princip bort den p.g.a. noll intresse på säljes-annonsen.
Tidig 86:a, inreggad -85. B230A+M47. Relativt lite rost och gott skick i övrigt, men tyvärr ful i lacken (ommålad/flerfärgad).
Skulle ju kunna höra om nya ägaren som tänkt köra slut på den i vinter vill sälja. :)
Får ont i hjärtat av att läsa det där :cry:
Schmoyoho skrev:Rätta mig om jag har fel men en förgasare är väl snarare en större källa till problematik och besvär än en insprutsmotor...? Förgasare är väl enklare till konstruktionen förstås men de drar mer soppa, måste justeras, slits och är dåliga för förbrukningen. Med insprut slipper du choke:a osv, bättre förbrukning m.m. Jag har ingen egen erfarenhet av tidiga insprutsbilar men det känns som att 99% av alla problemen man läser om här beror på fel med LMM, lambda-sensor eller möjligtvis spridarna själva. Inget man behöver mecka med särskilt ofta som jag förstår det och som dessutom ger mycket mer i gengäld.

M46, M47 eller annat låda kvittar väl om du tänker köra den sansat och som bruksbil, inte som lekbil.

Vad gäller kombi så finns det väl betydligt många fler bilar att välja på om man kan tänka sig insprut för då ligger ju även 945 nära till hands. Då med M90-låda, även den femväxlad men mer robust än M47. För 940 är väl bara en faceliftad 740? :lol:
Jo, säkerligen är det så att i genomsnitt så är elektronisk insprutning långt mer problemfritt än förgasare. Men jag inbillar mig att en förgasare sällan slutar fungera helt och man kan plocka ned den och fysiskt se vad som är fel. Dessutom, eftersom ingen vill ha dessa grejer så är de ganska billiga :)
av Rådlös
" Dessutom, eftersom ingen vill ha dessa grejer så är de ganska billiga :) "

När ingen vill ha en produkt mera så har service, support och reservdelar en tendens att också försvinna.
Användarvisningsbild
av päpplet
En GLE med k-jetronic är också ett system som går att felsöka med en manometer och ögonen. Det är inte så avancerat när man förstår grundkonstruktionen och är lika driftssäkert som en förgasarmotor
av Rådlös
Päpplet: Du skrev "grundkonstruktionen och är lika driftssäkert som en förgasarmotor"

Jag tror du skulle ha skrivit "Minst lika driftsäkert som en förgasarmotor!"

En liknande fråga var aktuell för någon månad sedan. Jag berättade då vad jag hade läst på ett forum för några år sedan. Då mindes jag inte exakt var, men nu har minnet klarnat. Det var här:
http://www.creativefuelinjection.se/

Forumdelen tycks dom ha "städat bort" men det var i alla fall någon väl insatt i ämnet som förklarade, kanske Olle Wilson själv(?): En förgasare kan i bästa fall hålla en bra luftbränsleblandning (så nära man kan komma en låg förbrukning, minimala utsläpp [som knappast är låga på en förgasarmotor] och god energiomsättning) i 4 olika körlägen. Alltså 4 olika lägen med avseende på fart och belastning, motorns kondition och inställning etc. etc.

Insprutningssystemet K-Jet, som är ett ganska omodernt, men fullt fungerande system, klarar i storleksordningen ca 1500 olika körlägen efter samma förutsättningar.

LH 2.4 som är ett tidigt elektroniskt Lambdareglerat system klarar ett par hundra tusen olika kör- och belastningssituationer. Även det i samma förutsättningar.

I dagens bilar (vi skriver 2015) är förmodligen LH 2.4 omkört med några varv? (Min kommentar, då den refererade texten är några år gammal)
av Officefb
Rådlös skrev:Päpplet: Du skrev "grundkonstruktionen och är lika driftssäkert som en förgasarmotor"

Jag tror du skulle ha skrivit "Minst lika driftsäkert som en förgasarmotor!"

En liknande fråga var aktuell för någon månad sedan. Jag berättade då vad jag hade läst på ett forum för några år sedan. Då mindes jag inte exakt var, men nu har minnet klarnat. Det var här:
http://www.creativefuelinjection.se/

Forumdelen tycks dom ha "städat bort" men det var i alla fall någon väl insatt i ämnet som förklarade, kanske Olle Wilson själv(?): En förgasare kan i bästa fall hålla en bra luftbränsleblandning (så nära man kan komma en låg förbrukning, minimala utsläpp [som knappast är låga på en förgasarmotor] och god energiomsättning) i 4 olika körlägen. Alltså 4 olika lägen med avseende på fart och belastning, motorns kondition och inställning etc. etc.

Insprutningssystemet K-Jet, som är ett ganska omodernt, men fullt fungerande system, klarar i storleksordningen ca 1500 olika körlägen efter samma förutsättningar.

LH 2.4 som är ett tidigt elektroniskt Lambdareglerat system klarar ett par hundra tusen olika kör- och belastningssituationer. Även det i samma förutsättningar.

I dagens bilar (vi skriver 2015) är förmodligen LH 2.4 omkört med några varv? (Min kommentar, då den refererade texten är några år gammal)
Tycker det är lite vanskligt egentligen att prata om driftsäkerhet. Både en väl beprövad förgasare och ett insprutningssystem har driftsäkerhet så det räcker och blir över, men ingen kan ju argumentera emot förgasarbilarnas enkelhet. En Volvoverkstad löser säkert de flesta problem lika bra i dag som för 30 år sedan, men för en som inte känner till styrsystemet och inte har OBD2-utrustning eller oändligt med tillgång till delar att byta "in case of" så är ju en förgasarmotor mycket enklare. Det finns exempel på moderna bilar med problem som inte ens den auktoriserade verkstaden löser.

Med ett toppmodernt insprutningssystem kan allt hända. Det finns ett flertal givare som kan gå sönder som gör att motorn inte går alls eller i bästa fall bara går så att du kan ta dig till närmsta verkstad. Dessutom finns det massa givare som kan ge felkoder fast det egentligen inte är något fel och man åker fram och tillbaka till verkstaden för att "0:a felkoder". Det värsta som kan hända förgasaren är att den går sönder helt och hållet, då köper man en bättre begagnad för 500 kr, monterar den och kör några tusen mil till, men det lär ju inte hända allt för ofta att den "går sönder".

Sen tycker jag det finns en annan poäng med förgasare också och det är den mekaniska känslan och närheten till motorn. Ett gammalt styrsystem som LH 2.4 som inte är speciellt smart, är ju också ganska motornära med bra respons o.s.v., men jag har kört en del nyare bilar där det känns som det är en sekunds fördröjning mellan potentiometern i gaspedalen till gasspjället och det känns så livlöst på något sätt. Självklart finns det undantag.

Mycket svammel nu, men så tänker jag i alla fall :D
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]