Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jontelito
Hej,

Jag har en 740 91a där min hastighetsmätare lever sitt eget liv då och då,
Se film:

Enligt film så beter den sig så vid omvridning av nyckeln, ibland har den även fastnat på typ 50-80km/h och inte rubbats förens man börjar rulla, har även hänt att när man på motorväg att den börjat dippa ner till 0, och sedan upp till 90 igen..

vad jag gjort,
-Rengjort jordpunkter i motorrummet 3st (ej den på blocket)
-Rengjort kontakt och plockat ur givaren ur diffen bak, ser inga konstigheter visuellt.
-Plockat ur kombiinstrumentet och rengjort kontakter

Inget av detta har hjälpt, vad mer kan jag felsöka eller vad behövs bytas?

Mvh
Jonas
av SchultzDuvy
Hej!

Det kan vara så illa som så att du behöver löda om kondensatorerna på din hastighetsmätares kretskort.

Just 1991 samt 1992 års instrumenthus är ökända för att ha dåliga uppsättningar kondensatorer på sina kretskort.

Det jag reagerar på är att den just hoppar omkring.

Har själv en 1992 års 940 GL med samma instrumenthus där varvräknaren så smått har börjat hoppa.

Se den här länken för mera information: https://www.volvoclub.org.uk/faq/Electr ... Repair.htm

SchultzDuvy
av Matte08
Hej!
Det finns en trevlig kille i Fjugesta som lagar/bygger om hastighetsmätare till 740/940. Dvs löder om, installerar något mini-ufo-liknande och byter alla lampor på köpet. Sök på Fjugesta Billackering så hittar Du Hr Larsson. Han gör jobbet när Du är där alt kan man posta krånglet till honom.
Användarvisningsbild
av Nexus
Kan gå i god för att herren i Fjugesta är seriös. Har varit där :D Hastighetsmätaren i min 740 levde sitt eget liv. Han testa den i bänk då fungera den några sekunder sen la av. En renoverad monterades i mitt mätarhus sen har det fungerar i 2 år utan problems :D
av tuxedo
Har du närmare till Leksand så finns där Instrument JIGE.
En mycket duktig instrumentreparatör som också lagar och kalibrerar färdskrivare.
Han lagade min hastighetsmätare till 940 92:a medan jag väntade.
Den har nu gått perfekt i över 3 år.
av MangeH
Jag har problem med min trippmätare på min 740 GL -90:a. Finns det någon i Stockholmsområdet som kan fixa den eller har en fungerande till salu?

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]