Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dalsland75
#1019814
Hejsan!
Ny medlem här ,o nybliven Volvo S60 AWD-ägare
Har sökt igenom forumet efter svar ,men hittar inget klart svar.
Vinterdäcken som följde min bil var skitbra ,förutom ett däck.
Mönstret var lika bra ,men det var en spricka/skärsår i det ,o det gick inte att reparera.
Måste jag då byta bägge däcken på den axeln?
Misstänker tyvärr att svaret är ja..men hoppas på nej.
Vad gäller egentligen överlag på AWD med Haldex?
Ha en bra kväll!!
av Malmstroem
#1019852
Du bör alltid byta däck axelvis, det vill säga två åt gången.

På en bil med Haldex koppling (vill minnas att det är -02 och framåt) så räcker det, så länge du inte får för dig att skaffa en helt annan storlek på däcken.

Har du visco-koppling (det vill säga äldre än -02) så bör alla däcken vara ungefär lika slitna. Så då får du byta alla fyra däcken. BMW xDrive och Audi Quattro sägs också vara känsliga för olika slitna däck, och bör därför inte köras med helt nya däck på ena axeln och närmare utslitna på den andra.
#1019854
S60 2002 har väl Haldex 1? i så fall inga problem.
Om bilen har en visco-diff måste däcken vara av samma dimension(iaf rullomkrets). Det är ok att sätta på ett nytt däck så länge de andra inte är sopslut för då skiljer sig rullomkretsen för mycket och bilen kan börja låsa mellandiffen när det inte behövs.
Resultatet blir att den sliter däck och den kan t o m låsa sig så att drivlinan går sönder om du svänger.
#1019927
nej. Eftersom det är en mellandiff till alla 4 däcken så ska alla däck vara lika, för ena axeln får inte rotera fortare än den andra, vilket kommer bli fallet om det är 2 nya däck bak och 2 däck som är sopslut fram.
När framaxeln roterar snabbare blandas siliconeoljan i lamrllerna och lamellerna pressas samman, varvid moment överförs till bakaxeln.

Köper du 2 nya däck till t ex bakaxeln så blir rotationsskillnaden dubbelt så stor i diffen än vad den skulle blivit med bara 1 nytt däck. Alltså förvärrar du situationen genom att köpa 2 st nya däck till samma axel.
Du kan däremot sätta 1 nytt däck på bakaxeln och 1 nytt på framaxeln, så uppstår ingen rotationsskillnad i mellandiffen.
av Malmstroem
#1019975
Att ha olika däck på samma axel är det nog ingen förutom milktrucker som rekommenderar.

Här är bara ett axplock av källor som tycker att du ska byta axelvis:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... axel-38661
http://teknikensvarld.se/bra-att-veta-o ... ar-116489/
http://arstagummicentral.se/rad,_tips.htm
http://www.michelin.se/dack/dackskola/k ... -byta-dack
http://www.ntf.se/konsument/default.asp ... 2&katID=24

När det gäller om alla 4 däcken behöver bytas är det lite mer öppet. Jag hävdar att på Volvo med Haldex så kan du byta axelvis. Jag tycker jag har en del fakta bakom det påståendet, även om det finns de som ur något "säkerhetsperspektiv" hävdar att alla fyra hjulen ska vara lika slitna...

Argumentet på slitage på mellandiffen är grundlösa när det gäller Haldex eftersom det inte finns någon mellandiff. Det finns en lamellkoppling som låser när det börjar slira. Eftersom den normalt är öppen så finns det ingen mellandiff som får rotationsskillnad.

Andra typer av kontinuerlig fyrhjulsdrift med mellandiff bör ha samma omkrets på alla hjul. Men det gäller som sagt var inte inkopplingsbara system av Haldex-typ.
#1020050
haldex och visco är just mellandiff, eftersom det sitter mellan axlarna
av Dalsland75
#1020068
Jag var på däckfirman o köpte 2 däck i alla fall ,han sa att det räckte med 2 ,när bilen har detta system.
Ska göra en sista check imorgon....med en Volvo-verkstad.
Eller så provar jag ,så får man se om det blir haveri eller inte! :)

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]