Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej behöver ER hjälp!
Jag har en Volvo S60 2002 automat och det har varit lite problem med att starta bilen ibland. Jag har pratat med en lokal mekaniker och han sa att det måste vara tändningslåset och tändplattan men två andra som tittat på den vet inte vad det utan en noggranne (och därmed mer kostsam) undersökning görs.

En del av problemet är att det är inte alltid att det händer. bilen går för det mesta bra att starta men ibland, och det är 1 av 50 startar, som man vrider om nyckeln och den vägrar att gå igång. När man vrider om och försöker igen, så klappar motorn som inte heller leder nånvart men vid tredje så går (oftast) bilen igång..
Jag tolkar din text som att det ibland inte händer någonting när du vrider på nyckeln. Det är alldeles tyst. (dvs startmotorn slår inte till och drar därmed inte heller runt motorn).

Oavsett om det är det felet skall du absolut kolla matarkabeln till startmotorn (den från tändningslåset). Där den sitter ansluten på startmotorn brukar det ibland bli oxid som resulterar i detta prblem. Det räcker säkert att bara dra loss kabelanslutningen och trä på den igen för att kortsiktigt lösa problemet. Vill man ha en mer stadigvarande lösning på problemet behövs nog mer seriösa åtgärder.

Min morsa har haft detta problem på sin S60 2001 automat och sedan dess låter jag verkstaden rengöra denna anslutning var annat år för att hon inte skall bli stående igen.

Per L
Per L skrev:Jag tolkar din text som att det ibland inte händer någonting när du vrider på nyckeln. Det är alldeles tyst. (dvs startmotorn slår inte till och drar därmed inte heller runt motorn).

Oavsett om det är det felet skall du absolut kolla matarkabeln till startmotorn (den från tändningslåset). Där den sitter ansluten på startmotorn brukar det ibland bli oxid som resulterar i detta prblem. Det räcker säkert att bara dra loss kabelanslutningen och trä på den igen för att kortsiktigt lösa problemet. Vill man ha en mer stadigvarande lösning på problemet behövs nog mer seriösa åtgärder.

Min morsa har haft detta problem på sin S60 2001 automat och sedan dess låter jag verkstaden rengöra denna anslutning var annat år för att hon inte skall bli stående igen.

Per L

Tack for svar Per!
Sa du menar att det finns inga permanenta losningar pa problemet, annat an att rengora matarkablen vartannat ar? Det jag menar - finns inget som kan bytas ut renoveras eller uppgraderas? Och hur mycket kostar det att rengora matarkabeln? Jag trodde som sagt att det var tandningslaset och tandningsplattan men ju mer jag laser desto mer saker blir jag att det inte ar det som ar problemet..

Tacksam for all hjalp som jag far!
När det gäller bilar finns det nog inga "permanenta" lösningar men det går säkert att göra åtgärder för att minimera risken för att anslutningen skall oxidera med risk för att strömmen inte når fram till startmotorn.
Jag vet dock inte vad man i så fall skall göra men det handlar i så fall om att hålla fukten borta (skärma av, "fetta in" el.dyl) eller att hitta en säkrare anslutning än flatstift. Startmotorn sitter ju utsatt till för väder och vind längst fram på motorn under insugningsröret.

Att jag beställer rengöring vid servicen vartannat år beror helt enkelt på att det är det säkraste sättet jag kommit på som kan förhindra att morsan inte får igång bilen.

Kostnaden för att göra rent anslutningen vet jag inte men det kan inte vara stora pengar.
Vore det min bil (140 hk dvs utan turbo som sitter i vägen) skulle jag några få gånger per år dra av flatstiftet och skjuta på det igen. Då skulle eventuell oxid försvinna (åtminstone tillfälligt) och det tar ca 15 sekunder att göra om man bara vet vart anslutningen finns. Samtidigt känner jag om flatstiftets spänst håller på att försvinna så att ett nytt flatstift behöver sättas dit. Men ett sådant förfarande kan jag inte be min 86-åriga morsa göra regelbundet så då får det bli en ytterligare punkt i den årliga servicen.

Per L
Per L skrev:När det gäller bilar finns det nog inga "permanenta" lösningar men det går säkert att göra åtgärder för att minimera risken för att anslutningen skall oxidera med risk för att strömmen inte når fram till startmotorn.
Jag vet dock inte vad man i så fall skall göra men det handlar i så fall om att hålla fukten borta (skärma av, "fetta in" el.dyl) eller att hitta en säkrare anslutning än flatstift. Startmotorn sitter ju utsatt till för väder och vind längst fram på motorn under insugningsröret.

Att jag beställer rengöring vid servicen vartannat år beror helt enkelt på att det är det säkraste sättet jag kommit på som kan förhindra att morsan inte får igång bilen.

Kostnaden för att göra rent anslutningen vet jag inte men det kan inte vara stora pengar.
Vore det min bil (140 hk dvs utan turbo som sitter i vägen) skulle jag några få gånger per år dra av flatstiftet och skjuta på det igen. Då skulle eventuell oxid försvinna (åtminstone tillfälligt) och det tar ca 15 sekunder att göra om man bara vet vart anslutningen finns. Samtidigt känner jag om flatstiftets spänst håller på att försvinna så att ett nytt flatstift behöver sättas dit. Men ett sådant förfarande kan jag inte be min 86-åriga morsa göra regelbundet så då får det bli en ytterligare punkt i den årliga servicen.

Per L

Tack for svar Per!

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]