Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
AndS skrev:
Beror ju helt på volymskillnad mellan, min -max. I vår -08 när det varnar är det lagom att slå i 3 dl och sedan rullar den i ca 1000 mil innan nästa tillfälle. Så bilen rullar troligtvis runt med 5,2-5,5 liter olja, där den kan rulla runt på ännu lägre nivåer innan något tar skada.
Den varnar väl väldigt tidigt precis som vår som varnade precis innan förra service och då låg nivån på ca 60-65% vilket är lite väl tidigt kan jag tycka. Om den elektroniska mätaren enbart visar max och när det är dags att fylla på är det ju inte mycket att ha. Hur kul är det att en tidig morgon sätta sig i bilen för en längre resa bara för att se "låg oljenivå" i displayen när man kommit ut på motorvägen. Då är det bra med en hederlig sticka :-)-)
Användarvisningsbild
av Volvovovvevilla
Läst manualen :D
Tydligen så indikerar fyllnadsnivån också inte bara att det är ok.

Inte så dumt egentligen om det nu stämmer med verkligheten.
Bilagor
Skärmavbild 2015-11-10 kl. 22.46.48.png
Skärmavbild 2015-11-10 kl. 22.46.48.png (55.24 KiB) Visad 2339 gånger
av Daniel73
Volvovovvevilla skrev:Läst manualen :D

Ja, på 5-cyl.

Det finns en sida för 4-cyl också
Användarvisningsbild
av palmqvist
Här sitter stickan som apersson menar sen vilka modeller den finns på vet jag inte, D5 AWD o D4 AWD har den i vilket fall

Bild
Användarvisningsbild
av Volvovovvevilla
Daniel73 skrev:

Ja, på 5-cyl.

Dom ser likadana ut.
av Daniel73
Volvovovvevilla skrev:
Daniel73 skrev:

Ja, på 5-cyl.

Dom ser likadana ut.
Nej, det gör dom inte.

5-cyl har 5 steg på nivåmätaren.
5-cyl har anvisningar om att vid nivå 1-2 ska olja fyllas på och 3-4 ska man inte fylla på.
Detta moment saknas på 4-cyl.

4-cyl visar bara max eller låg vad jag fått fram.
Allstså att mätaren kommer att visa max ända tills den verkliga nivån når low och först då ändras grafen till low.
Fyller man på en skvätt olja så att värdet överstiger low så kommer mätaren att visa max igen.
Det är alltså en binär graf med bara två lägen.
Min bil låg precis på gränsen för low vilket gjorde att grafen hoppade mellan low och max framför mina ögon.
I VIDA kan man se exakt nivå i mm.

Jag hade hellre sett att man tagit bort grafen och bara hafr texten OK och LÅG.
Samt vid ihållande låg nivå ett meddelande om att fylla på med en angiven mängd.

Någon med 4-cyl vea får gärna motbevisa mig genom att fota sin nivåmätare som visar ett värde på "mitten".
Hur många har en oljenivå på max? Slump?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det känns lite 70-tal att man skall behöva ta med en flaska olja när man åker på långtur, ifall man behöver fylla på olja under resan. För den oljekvaliteten som vea motorerna kräver finns ju inte ens att köpa på mackarna, det är bara castrol som ännu släppt en olja för den motorn, och mig veterligen finns inte castrol på någon mack. Shell är på gång, men har ännu inte släppt den.
av III
Det förklarar ju varför nivån är på max. Jag som var förvånad att oljenivån inte sjunker. Att en motor inte skulle dra olja alls verkar ju otroligt. Dumt med bara ok och för låg. Bättre med några steg så går det ju att fylla innan långresa om det är nära lågt.
Användarvisningsbild
av MartinS
En 2.4d dricker ju massor med olja ;)

Man skall skilja på vad den förbrukar och vad man fyller på.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]