Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Malmstroem skrev:Betalade din kollega 14.000:- i slutändan?

Varenda gång jag har värderat en bil för inbyte har jag fått liknande avdrag för eventuella skador på bilen.

Bara för att du äger bilen själv så betyder det inte att den inte minskar i värde vid lackskav och skrapade fälgar...
Kostnaden för att åtgärda de skadorna låg inte (enligt mig) i närheten av de kostnaderna. Vid ett vanligt inbyte hade antagligen de inte ens åtgärdats, så små var de. Däcken hade för vanliga människor antaligen använts 2-3 säsonger till.
av lirsa
Mycket "tyckande" i denna tråd som är direkt missvisande.

Det finns givetvis för- och nackdelar med allt. det enda rätta är att sätta upp en excel och jämföra. Då först jämför du äpplen med äpplen och inget annat. Med en given ränta blir det då enkelt att styra parametrar som hur länge du tänker äga bilen, vilket restvärde (upp till 55% på volvo, men du väljer själv) du vill ha efter 36 mån, hur mycket du eventuellt vill lägga in i en förhöjd förstahyra och så vidare.

Fördel är t ex att du slipper kontantinsats, nackdel är att restvärde är en gissning om än kvalificerad.

Jag jämför t ex nu med mitt köp av en xc90, där jag har ställt upp leasing, annuitet samt rak amortering mot varandra och spelar med insättningssumma. Då ser jag direkt hur månadskostnaderna blir. Samt ändrar mellan 55%-45% restvärde.

Så lite mer fakta i denna tråd så blir råden mer tillförlitliga. Och tja, äger du bilen mer för att du har ett banklån eller betalar en fast leasingavgift? Upp till var och att avgöra förstås :D
av Lövet
Vad gäller ägande är det väldigt enkelt tycker jag. Lånar du till bilen är du registrerad ägare till bilen, leasar du den är du inte. Kan knappast vara föremål för någon vidare diskussion.
av lirsa
Lövet skrev:Vad gäller ägande är det väldigt enkelt tycker jag. Lånar du till bilen är du registrerad ägare till bilen, leasar du den är du inte. Kan knappast vara föremål för någon vidare diskussion.
Visst! Om den definitionen är viktig för dig, så är ju privatleasing uteslutet.

Får man vara fräck och fråga varför det är så viktigt att vara registrerad ägare?
av Lövet
Det är inte viktigt för mig alls. Det är du själv som påstår att man inte äger bilen för att man tar ett banklån i inlägget ovan.
För mig är ägandet solklart mellan leasing och avbetalning, sen får man avgöra själv vilken betydelse det har.
av Droopy
Med tanke på hur billigt det är att låna idag, skulle jag aldrig slanta 250k till en bil, lånat lätt 250k och betalar varje månad.
Jag betalar idag 1,45% i ränta på Volvofinans, hela 97sek i månaden.

Då räntan låg runt 12-15% var det en annan sak, idag skulle det aldrig falla mig in att ens spara till en bil ( ska va kontantinsatsen då ), låna är gratis....nästan.

Och om banken el leasingbolaget äger bilen, so what det är jag som brukar den och vem bryr sig om jag äger den el ej?

Då kan du ju resonera likadant med huset du bor i, du äger ju inet det heller innan du betalat av det, vilket ingen gör idag, mer el mindre, de pröjsar hela livet......räntan, för amorterar det behöver man ju inte.

El lägenheten, el sommarstugan, el båten os vosv osv.
Användarvisningsbild
av joel80
Undrar jag också! De flesta billån verkar ligga på mellan 2.95-3,95% ränta..
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju svårt att få en högre alternativränta än vad räntan på ett billån är, så att det skulle va fördelaktigt att låna känns ytterst tveksamt.

Jag väntar på en ny v40cc som jag beställt. Den har jag valt att låna 50kkr/3år på genom volvofinnans då man fick gratis service i tre år och rabatt på försäkringen. Så i det fallet lönar det sig faktiskt att låna minimibeloppet för att nyttja förnånerna. Annars ser jag aldrig hur det kan löna sig att låna.

Jag skulle tycka det va rätt jobbigt att ha en återkommande faktura på 4-6kkr per månaden i 3 år för att låna en bil. Livet kan förändras, att då sitta fast i ett sådant avtal känns inget vidare kan jag tänka mig.

Jämförelsen med hus tycker jag för övrigt haltar rätt bra på en avgörande punkt, hus är ingen konsumtionsvara...

Eller så är jag bara oldschool och tråkig....
Användarvisningsbild
av leiwi
MartinS skrev:Det är ju svårt att få en högre alternativränta än vad räntan på ett billån är, så att det skulle va fördelaktigt att låna känns ytterst tveksamt.

Jag väntar på en ny v40cc som jag beställt. Den har jag valt att låna 50kkr/3år på genom volvofinnans då man fick gratis service i tre år och rabatt på försäkringen. Så i det fallet lönar det sig faktiskt att låna minimibeloppet för att nyttja förnånerna. Annars ser jag aldrig hur det kan löna sig att låna.

Jag skulle tycka det va rätt jobbigt att ha en återkommande faktura på 4-6kkr per månaden i 3 år för att låna en bil. Livet kan förändras, att då sitta fast i ett sådant avtal känns inget vidare kan jag tänka mig.

Jämförelsen med hus tycker jag för övrigt haltar rätt bra på en avgörande punkt, hus är ingen konsumtionsvara...

Eller så är jag bara oldschool och tråkig....

Tycker du har en nykter syn på bilägandet, privatleasing innebär ju att en part till skall tjäna pengar på affären , och banker och finansbolag tillhör ju de bolag som mår bäst

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]