Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nellancc
Hej alla volvo vänner! Jag och min 945:a har problem med att, när jag startar bilen efter att stått avstängd ca: 10 min dör den. Mer exakt beskrivet: den går ner i varv och segar/hostar tills den dör av loppet av kanske 2 sekunder. Detta händer ibland, men aldrig när den har stått avstängd långa stunder. Vad kan detta vara för fel tro? Någon som har nån ide?

Tacksam för svar!
av III
Feljusterad tomgångsmotor kanske? eller rättare sagt feljusterat gasspjäll. Det går en slang förbi gasspjället via tomgångsmotorn. Varmkör och stryp luftflödet antingen med fingrarna eller en bromsslangstång. Är det rätt justerat ska motorn hosta på ca 500 varv. Dör den är det läge för justering. Torka rent inne i spjällhuset. Justera gasspjällets soppskruv så motorn går på 500 varv med slangen till tomgångsmotorn strypt. Glöm inte och lossa spjällkontakten innan du justerar gasspjället. spjällkontakten ska justeras så att ett klick hörs i kontakten precis när gasspjället börjar öppna. Efter justering provkör och gör om testet med strypa tomgångsmotorn. Justera igen om det inte blev hundra.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]