Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Desmodue
Jag sålde nyss min MY-08 2.4D. Jag har 4 km till jobb och efter 23 000 mil var det inga problem över huvud taget.
På helgerna fick den gå lite längre och så lite långresor då och då.
Nemas problemas.
Kimmen90 skrev:Lite OT men när bränner V70 med 2.0D motor ur filtret.
Kan jag själv starta en bränning?
Underhållsfritt filter på denna.
Ut o kör några mil motorväg så bränner den ur om det behövs du kan inte starta manuellt vad jag vet
Användarvisningsbild
av Momentum
Genom att förvärma bilen med dieselvärmaren (eller el) minskar sotmängden och man slipper bränna ur lika ofta, spara på livslängden på sotfällan, och minskar mängden diesel som behöver använda för bränning
av holzeg10
Det här med igensotat dieselpartikelfilter kan bli en dyr historia. Det finns tillsatser av olika fabrikat som innehåller ferrocen. Det är en metall som inte tål upphettning, varje fall inte i ett sotfilter. Kolla på respektive produkts säkerhetsdatablad om den innehåller ferrocen. Vad som händer är att det bildas microsvetsning som motsatt effekt. Filtret blir igensvetsat av metallen istället för att sota ur. Om ni ska vara säkra på att använda bra dieselpartikelfilter rengörare så ska de vara baserade på Cerium, finns ingen risk för igensvetsning då. Hoppas verkligen inte många använt sig av fel produkt och varumärken.
Om man ska köpa ett Kinafilter, som är billigare än original, ska man veta att de inte tål lika hög temperatur lika ofta som ett original. Och vart det blir det i sotfiltret, det ska gudarna veta.
Hoppas mitt inlägg kommit till nytta för någon varje fall.

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]