Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Allee
Han köra 5 mil med min nya xc70 d4 awd -16 innan det kom upp "mototolje nivå låg, fyll på med 0,5l"

Fyllde på 0,5l och 120mil senare veckan efter alltså idag kom det upp igen, ringde min säljare och frågade han sa fyll på du.

Fyllde på 0,5l igen och efter 1 mil ungefär kom det upp återigen...

Det börjar kännas som att det är glapp någonstans och att jag just nu åker runt med 1 liter för mycket motorolja...

Någon annan som känner igen sig?
av Daniel73
Allee skrev:Han köra 5 mil med min nya xc70 d4 awd -16 innan det kom upp "mototolje nivå låg, fyll på med 0,5l"

Fyllde på 0,5l och 120mil senare veckan efter alltså idag kom det upp igen, ringde min säljare och frågade han sa fyll på du.

Det börjar kännas som att det är glapp någonstans och att jag just nu åker runt med 1 liter för mycket motorolja...

5-cyl har ju sticka. Kolla på den eller åk in till volvo och låt dom kolla.

Så mycket olja ska den inte dra.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Jag skulle inte kört en meter utan lämnat tillbaka bilen till ÅF för kontroll och under tiden begärt gratis hyrbil eftersom det faller under garanti.
Användarvisningsbild
av keroan
Allee skrev:ringde min säljare och frågade han sa fyll på du.
Förvånar mig över det svaret. Varför sa han inte "kom in med bilen så kollar vi upp den."
av Allee
Senare så började varningen att komma och gå som ett flipperspel, åkte till ÅF och satte mig och vänta på säljaren då han inte svarade, vi körde in i verkstan och det var tydligen fel på givaren...... så jag har alltså kört runt med för mycket olja!

Fick låna en xc90 t6 tillsvidare, bilen skulle vara klar imorgon em.
av Allee
Frågan är ju om man ska kräva förlängd garanti eller liknande, säljaren sa att det inte va någon fara men det vet man ju inte, får snacka med mekanikern imorgon. Ska man kräva kompresionkontroll osv?
av Nurnoj
Daniel73 skrev:
Allee skrev:Han köra 5 mil med min nya xc70 d4 awd -16 innan det kom upp "mototolje nivå låg, fyll på med 0,5l"

5-cyl har ju sticka. Kolla på den eller åk in till volvo och låt dom kolla.

Så mycket olja ska den inte dra.
Jag ska själv hämta ut min XC70 D4 AWD på fredag. Vill inte råka ut för TS problem. Vad jag har sett på de 5 cyl D4 MY16 jag provkört har de inte haft sticka.

Det är ju givetvis en nackdel att enbart ha elektronik, men det har ju cirkulerat en tråd om att 5 cyl ska ha någon form av dold sticka.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min motor, som kallas D5244T15, har sticka också. "Populär" beteckning på bilen är D5 AWD automat. Men man får titta rätt noga för att se oljestickan, för den sitter gömd lågt ner på framsidan av motorn.

Den specificeras för övrigt till att ha 5,9 liter olja ombord.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Tack så mycket för tips och lugnande or[…]

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]