Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Tänkte vara lite förebyggande o sköta om min bil i den mån det går. Vet att det är regenerering på Dieselpartikelfiltret men att det kanske kan vara bra att hjälpa det lite på traven med nedan produkt. Kör en del korta sträckor(5km-3mil) men även någon längre sträcka på 5-10mil emellanåt. sommaren blir det längre sträckor dock. Är det utslängda pengar med nedan produkt, kan det skada något, någon som provat det ?

http://www.seab.se/produkter/stp/DPFC/

Mekonomen tar 132kr för en sådan flaska, troligen billigare på Gekås i Ullared.

M
av Alexas
Jag känner en som använde det när partikelfiltret behövde bytas. Det va på en A6a (utan rengöring) och bilen hade börjat visa tydliga symptom, bland annat hacka och strypa vid gaspådrag. Konstaterat att det va partikelfiltret köptes en flaska in för rengöring. Bilen kunde köras 1 år till efter det utan problem. MEN, efter detta rasade turbon, oljepumpen och partikelfiltret fick bytas. Som ni vet, ingen billig historia. Huruvida det har något samband är omöjligt att svara på men det va vad som hände. Så visst rengör det nog.
av mortimer
Alexas skrev:Jag känner en som använde det när partikelfiltret behövde bytas. Det va på en A6a (utan rengöring) och bilen hade börjat visa tydliga symptom, bland annat hacka och strypa vid gaspådrag. Konstaterat att det va partikelfiltret köptes en flaska in för rengöring. Bilen kunde köras 1 år till efter det utan problem. MEN, efter detta rasade turbon, oljepumpen och partikelfiltret fick bytas. Som ni vet, ingen billig historia. Huruvida det har något samband är omöjligt att svara på men det va vad som hände. Så visst rengör det nog.
Hur långt hade den bilen gått ungefär när han tömde i rengöringen ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En dieselbil som har ett körsätt med mycket start och stopp riskerar att inte komma upp i de 250° C under de ca 30 minuter som krävs för att DPF skall brännas ur vilket i sin tur medför att mer sot successivt kommer att byggas upp i filtret med risk för motorstörning alternativt motorhaveri.

Varför köpa dyrt hokuspokus och och hälla i tanken när det räcker att svänga ut på motorvägen och gasa på för att det ska bli 250 C och bränna ur filtret ordentligt
Användarvisningsbild
av Momentum
VolvoB20 skrev: Varför köpa dyrt hokuspokus och och hälla i tanken när det räcker att svänga ut på motorvägen och gasa på för att det ska bli 250 C och bränna ur filtret ordentligt
Enig
Det blir några liter diesel för 132 kr
av mortimer
Håller delvis med. Men om vi vänder lite på det, hurpass bra fungerar regenereringen; någon som plockat isär ett DFP från t.ex en krockad bil ?
För 132kr får man ca 11 liter diesel, alltså ca 18mil
Användarvisningsbild
av EjS
VolvoB20 skrev:En dieselbil som har ett körsätt med mycket start och stopp riskerar att inte komma upp i de 250° C under de ca 30 minuter som krävs för att DPF skall brännas ur vilket i sin tur medför att mer sot successivt kommer att byggas upp i filtret med risk för motorstörning alternativt motorhaveri.

Varför köpa dyrt hokuspokus och och hälla i tanken när det räcker att svänga ut på motorvägen och gasa på för att det ska bli 250 C och bränna ur filtret ordentligt
Enig. Måste göra detta ibland när jag bara åker 5 km till och från jobb. Det syns tydligt när filtret går igång på bränsleförbrukningen. Ibland måste jag åka 30 km innan det är klart.

4:an eller 5:an och 4000 varv är också bra för motorn.

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]