Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:Så är det. Jag blir faktiskt förvånad över de inlägg som ger TS en viss skuld i det inträffade. TS är helt oskyldig enligt mig. Dessa inlägg påminner om en skadereglerare på Folksam som för många år sedan ansåg mig presumtivt delvållande till en sammanstötning i Stockholm där en Vespa kom från vänster mot rött ljus och träffade min bil. Vid en fråga hur jag kunde vara presumtivt vållande svarade han "Om du inte befunnit dig på platsen hade olyckan inte skett" ??:-/
Antar att det är mig du syftar på. Jag har inte försökt skuldbelägga TS utan försökt belysa oväntade eventuella konsekvenser efter en olycka. Man tror att man är totalt oskyldig, men sedan visar det sig att lagen säger något annat. Det har du gett ett bisarrt exempel på själv. Det finns exv cyklister som är övertygade om att de har företräde på övergångställen och som blir påkörda. När de sedan vaknar upp på akuten får de veta att de är skyldiga till olyckan och till eventuella plåtskador ...
Kolla först på https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx om bilen är försäkrad, skattad och besiktigad, är den inte det så ska föraren anmälas direkt.
White skrev:Jag hade i första skedet kontaktat personen i fråga, om inte det hjälper hade jag polisanmält.
Hade jag också gjort.

Och jag hade inte gett mig in på att fixa själv och "förhandla" med motparten. Mycket bättre att låta försäkringsbolagen avgöra saken.
NilsO skrev:
White skrev:Jag hade i första skedet kontaktat personen i fråga, om inte det hjälper hade jag polisanmält.
Hade jag också gjort.

Och jag hade inte gett mig in på att fixa själv och "förhandla" med motparten. Mycket bättre att låta försäkringsbolagen avgöra saken.
Grejen är ju att smitaren bevisligen försöker fula i att ta sitt ansvar. Varför skall man vara hygglig mot en sådan individ? Det finns ju inget förmildrande i att smita. Att TS ser det hela och har vittnen ändrar ju ingenting utan är ju bara en lycklig omständighet för TS som nu har en möjlighet att ställa förövaren till svars. Att råka köra på någons bil och fula i att ta ansvar för det är inte okej och det måste förövaren få lära sig. Att råka backa på någons bil är en olycka men att smita är ett val man gör.

Jag hade tveklöst polisanmält förövaren och dessutom kontaktat denna och förklarat att jag gjort det. Jag hade också berättat att om han/hon direkt tagit sitt ansvar så hade jag inte ens blivit arg men i och med att han/hon valde att smita så blev situationen annorlunda. Jag hade njutit av att se förövaren bli torr i munnen och stå där och stamma och komma med bortförklaringar. Alla människor gör misstag men det som skiljer dem åt är hur de väljer att hanterar misstagen.
Liknade hände mig på nån gammal volvo 140 jag hade det vart bara skit av bakskärmen på bilen min åkte hem till smitaren o självklart med min otur var det en pundare muppen hade ingen försäkring
ville inte betala heller men en bra tv hade han nyss köpt med kvitto o allt den jag tog som ett byte så att säga höll många år
Men så ska inte TS göra. Hur går det Pjaar blir det nån rätsida på det hela?.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS