Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
Daniel73 skrev:
III skrev:Om det är någon tröst finns det tydligen en åtgärd på just oljenivågivaren på VEA om det är en sådan du har. . Min byttes på service utan att den uppvisade något konstigt. Jag har ett tidigt ex., vet ej vilka årsmodeller eller om det gäller alla.
Min är ju byggd i våras så den borde ju inte omfattas av något känt fel.

Men då den visar jättelågt och sedan högt bara för att visa låg igen så är något uppenbart trasigt.
På Brandt i Trollhättaan konstaterade dom att det var låg oljenivå och fyllde på olja.
Varför mätaren visade maxnivå när det var låg nivå fick jag inget svar på.

532kr inkl 1 l olja fick jag betala.

Känner mig lite missnöjd med att man uppenbarligen inte kan lita på nivåmätaren på en ny bil när det inte finns någon oljesticka.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min har som sagt oljesticka också. Elektroniken är det normala, men det finns oljesticka om man vill kontrollera vad elektroniken kommit fram till.
av Daniel73
apersson850 skrev:Min har som sagt oljesticka också. Elektroniken är det normala, men det finns oljesticka om man vill kontrollera vad elektroniken kommit fram till.
Jepp, men 4-cyl VEA saknar stickan och har enbart den elektroniska.
av Andis
Fösrtår inte varför bil tillverkare tar bort oljestickan.

Där kan man ju avläsa om allt står rätt till med motorn (se färgen på oljan luckta på den) för att se om eventuellt något problem finns samt om det är dags att byta oljan.

Någon som kollat oljan i en automat med pluggen undertill? Jag säger bara hur tänkte man när man kom på den iden att placera påfylningen undertill???
av Daniel73
MartinS skrev:Man kan ju alltid tillverka en :)

http://forums.swedespeed.com/showthread ... k-Question

Den elektroniska mätningern verkar dock lite otillförlitlig om man skall tro den tråden.
Intressant, det verkar som att VEA bara visar max eller låg och inte något där emellan.

Det kommer aldrig någonsin att visa halvvägs mellan min och max.

Totalt värdelös.

Ungefär som om bränslemätaren bara visar full eller tom...
av AndS
Daniel73 skrev:

Den elektroniska mätningern verkar dock lite otillförlitlig om man skall tro den tråden.
Intressant, det verkar som att VEA bara visar max eller låg och inte något där emellan.

Totalt värdelös.

Går ju inte jämföra med bränslemätare.
Beror ju helt på volymskillnad mellan, min -max. I vår -08 när det varnar är det lagom att slå i 3 dl och sedan rullar den i ca 1000 mil innan nästa tillfälle. Så bilen rullar troligtvis runt med 5,2-5,5 liter olja, där den kan rulla runt på ännu lägre nivåer innan något tar skada.
Ser inget syfte med olika nivåer då det varierar mellan varm/kall motor och även hur bilen står, det är ju så små nivåer dvs dl som ska indikeras.
Skulle inte förvåna mig om det finns ytterligare avkänningar som varnar att man inte ska köra vidare om oljenivån sjunker ännu mera eller att oljetrycket förändras.
Om vi tar bilägare generellt och då även Volvoägare så gissar jag att det var betydligt flera som körde runt med för lite olja med enbart oljesticka än med nivåmätare och oljetryckslampa.
av Daniel73
AndS skrev:
Daniel73 skrev:

Totalt värdelös.

Går ju inte jämföra med bränslemätare.
Beror ju helt på volymskillnad mellan, min -max. I vår -08 när det varnar är det lagom att slå i 3 dl och sedan rullar den i ca 1000 mil innan nästa tillfälle. Så bilen rullar troligtvis runt med 5,2-5,5 liter olja, där den kan rulla runt på ännu lägre nivåer innan något tar skada.
Ser inget syfte med olika nivåer då det varierar mellan varm/kall motor och även hur bilen står, det är ju så små nivåer dvs dl som ska indikeras.
Skulle inte förvåna mig om det finns ytterligare avkänningar som varnar att man inte ska köra vidare om oljenivån sjunker ännu mera eller att oljetrycket förändras.
Om vi tar bilägare generellt och då även Volvoägare så gissar jag att det var betydligt flera som körde runt med för lite olja med enbart oljesticka än med nivåmätare och oljetryckslampa.
Ibland kan det ju vara önskvärt att veta om lampan kommer tända sig närsomhelst.
Tex om man ska ge sig ut på långresa med husvagn.

Eller om man bara vill ha koll så man kan slappna av.

5-cyl har ju graderad mätare och inte bara normal och låg.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, min femcylindriga har sex steg på sin oljenivåskala, där fyra räknas som normala och en i varje ände är för mycket eller för lite.
av Daniel73
apersson850 skrev:Ja, min femcylindriga har sex steg på sin oljenivåskala, där fyra räknas som normala och en i varje ände är för mycket eller för lite.
Dom borde nog ta bort bilden på en nivåmätare och bara ange low och OK.
Mätaren visar ju inte den aktuella nivån...

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]