Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tror jag håller med Daniel73. Om personalen i butiken kände igen personen så kan ju TS med all säkerhet få tag i personen. Tror det är bättre att spela det kortet nu, att man "tänker" gå till polisen, istället för när fallet ev. är nedlagt, om det då blir det.
snoddasD5 skrev:Anmäl personen kommer tappa körkortet dom är hårda med smitning.
Precis, eftersom det finns vittnen att han märkte att han backat på din bil är bevisläget gott. "Olovligt avvikande från olycksplats" är hårt. Men anmäl också till försäkringsbolaget.
Polisanmäl och anmäl skadan till f-bolaget omgående. Du kommer med all sannolikhet att åka på böter för felparkering (om polisen orkar gå vidare), men det är småpotatis jämfört med vad smitaren åker på för påföljd. Man får, som någon redan nämnt, inte köra på ett felparkerat fordon och sedan smita. Likväl kvarstår faktum att du gjort dig skyldig till en trafikförseelse genom att felparkera, det går inte att komma undan. Sedan tror jag knappast att f-bolaget kommer att ha synpunkter på din felparkering.
Personen i fråga har smitit kan jag tycka, den har gjort en chansning att ingen såg något och det inte blev någon skada på bilen. Nu blev det inte så mycket skada förmodligen. Stagen till extraljusen lite böjda, skydden till ljusen repade, kanske grillen då stagen är fäst i den, alltså inget större (kostnad på 600:- för stag och skydd, om grillen är sprucken ytterligare 2'000:-). Detta kan man inte se på den sekunden personen tittade på bilen.

Om jag går till personen lär denna erkänna men "kommer undan" med att faktiskt bara ha åkt från platsen. Jag är rädd om min bil och tar hand om den men om personen hade stannat kvar eller bara hade lämnat en lapp om att jag skulle höra av mig så skulle jag inte bli ett dugg arg eller irriterad för jag vet att saker händer i trafiken.

Känns lite fånigt att polisanmäla om det nu bara handlar om drygt 500:-, men om jag inte gör det så kommer den undan med det.

Om jag fixar det som är trasigt själv och bara gör en polisanmälan. Vad händer då?
Det är mycket enklare att låta försäkringsbolaget driva saker, men här kan ni båda göra lite vinst genom att inte blanda in fbolag öht. Din motpart kommer förlora bonus och du måste dokumentera ersättningsanspråk om du gör det själv. Lämna in till verkstad sparar tid för dig ock kommer kosta motparten i slutänden. Du har mycket gott förhandlingsläge nu! Men vänta inte för länge med eventuell polisanmälan! Gör det senast imorgon.
Jag tycker fler här blandar ihop sakerna. Anmälan till försäkringsbolag skall göras för skadan. Anmälan till polisen skall göras för att påbackaren skall få en näsbränna. Man gör inte så. Att det blir felparkeringsböter tror jag inte på. Det utdöms inte retroaktivt.
SvenB skrev: Att det blir felparkeringsböter tror jag inte på. Det utdöms inte retroaktivt.
Just precis. "Parkeringsböter" är bara ett uttryck, det är en avgift (dvs inget straff) för felparkering. Dessutom är det inte polisen utan parkeringsvakter som skriver ut denna typ av avgift.
Senast redigerad av 1 Hertsh, redigerad totalt 0 gånger.
Polisen bötfäller visst felparkerade bilat i vilket fall i Eslöv utanför systembolaget :)

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]