NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SaadRH
Hej!
Jag har ett eluttag i min Volvo V50 (1.8f 2008) på passagerar sidan vid fötterna men den fungerar inte, jag försökte ladda min telefon via den men inget hände. Vet någon hur man sätter igång den?

Här är en bild på den, så att ni kan se vart den sitter:
http://imgur.com/siP2UfA (Bilden är fel roterad)
Jag misstänker starkt att du skämtar, men svarar ändå som om du är allvarlig:
Det där uttaget har bara ström när du har motorvärmarkabeln ansluten mellan bilen och ett 230V-uttag.
Man använder det främst att koppla in kupévärmaren i.
av SaadRH
AllramEest skrev:Jag misstänker starkt att du skämtar, men svarar ändå som om du är allvarlig:
Det där uttaget har bara ström när du har motorvärmarkabeln ansluten mellan bilen och ett 230V-uttag.
Man använder det främst att koppla in kupévärmaren i.
Jag var fullt allvarlig. Jag hade en riktigt gammal bil innan som inte hade en sån kontakt. Samt att jag inte har haft körkortet så länge, så jag visste inte så mycket om bilar. Det var därför jag frågade här. Tack för svaret.
av Rådlös
Ingen människa är född med all kunskap. Men dom flesta människor är födda med förmågan att lära sig!

För dig SaadRH och även andra som inte är informerade om saken, kan vi berätta lite fakta om just din bil. Eller om man så vill, alla F-modeller. (Från 2006 och framåt, tror jag?)

Alla F-modeller har en fabriksmonterad elmotorvärmare. I just fallet för SaadRH finns det även ett uttag för en kupéfläkt. Detta uttaget är extra tillbehör och eftermonterat. Men motorvärmaren har alla F från början.
Därför om man nu är spekulant på en F-modell, se till att anslutningskabeln finns med. Den går visserligen att köpa löst, men kostar säkert ett par hundralappar. Och eftersom den ingår i bilens grundutförande så tillhör den bilen. Inte bilförsäljaren. Ratten ingår också i grundutförandet. Ingen skulle väl komma på tanken att köpa en bil utan ratt?

Så motorvärmaren finns från början med kabeln. Övriga delar är tillbehör som man köper till/installerar. Tala med Volvobutiken. (Andra fabrikat passar vanligtvis inte)
Inte lätt o veta många bilar idag har ju 230 uttag i bilen så varför inte... men det var skönt med ett litet skratt så här på fredag förmiddagen :D

Bokat service såhär en månad i f&[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]