Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Endast VIDA Felkod på yttertempgivare i vä backspegel
Kompprov = helt OK
Bytt till Nya Bosch stift ( hjälpte inte )
Ny olja + filter
Bytt luftfilter
Spjällhus ( vitetikett ) rengjort
Övrigt är i sin ordning ( okulärbesiktat)
vevhus vent / oljefälla ej rengjord

Symptom: började som enstaka ryck / tvekan främst vid högväxel o lågt varv typ på väg ut ur rondell på 3:ans växel. Har nu tilltagit så det inträffar flera gånger , varje gång man kör med bilen
Tomgång stabil. alltid lättstartad. avgasvärden helt ok
Vid motorbroms före rödljus, uppstår följande. När man kopplar ur faller rpm till strax över 500 men så fort bilen stannar o står still "kliver" rpm nålen direkt till 850 och ligger där "solid as a rock" fast så har bilen vart sedan jag köpte den för 3 år sedan.

Tycker man borde fått felkod på ETM om den nu är spjällhuset som är boven i dramat.

Nån som har haft liknande symptom? alt har nått tips/ide??
MrCougar skrev:ok Hör o häpna . Den har gått 37 700 mil. Går som en klocka annars. drar 0,76-0,78 l/mil
Det var inte dåligt. Om du läser av felkoderna själv så ge ganska mycket gas när du läser av. När jag hade problem med gasspjället fick jag felkoder först när jag gav ganska bra med gas.
Följer den här tråden. Upplever nämligen liknande symptom med en V70 170 Hk -02:a med 34.000 mil på mätaren och vit etikett på spjället.
Den enda felkod som VIDA rapporterar är något problem med telefonlursklykan mellan stolarna. Finns ingetsom tyder på problem när man kör självtestet på gasspjället/ETM. Kurvorna med värden från potentiometrarna är jämna och fina.
Arnold skrev:Jag är nog lite tveksam till att det skulle vara gasspjället. Det kunde vara ide att prova med att rengöra luftmassemätaren. Hur långt har bilen gått?
Ehhh. Hur tänkte du då. Den tunna tråden tål väl minimalt= ingen mekanisk rengöring
Problem solved :D :D :D

I dag testade med 5 T-spolar fr en S80 . Resultat under Provkörning = Felfritt uppträdande. till o med fenomenet att vid inbromsning fram mot ex v röd ljus tappar rpm ner mot 500 -600 för att då bilen står still kliva upp till 850 normal tomgång försvann helt o hållet. Den går nog tusan bättre rent generellt med. Tyckte de fanns lite småvibbrationer på jämn hastighet också typ motorvägsfart. De försvann de med.
Kollade tändstiften som endast gått ca 70 mil och t stift för cyl 1 där var samtliga 4 sidoelektroder helt blanka . inte en sotfläck. de andra 4 såg identiska ut.
Det blir nog beställning på reservdelar24 med 5 Bosch spolar à 488:-
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]