NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ziaal243
hej !
det har hänt ett par gånger nu när jag är ute och kör, och senare ska backa in bilen i garaget och sedan när jag bromsar så hör jag oljud från vänster bakdäck. Jag trodde det var lite smuts som hade fastnat så jag provbromsade ett par gånger men det satt kvar. Någon som vet vad problemet är

tack!
av dali
Kan du beskriva oljudet? Låter det högt, är det kort eller långt osv. På 04:or var det inte ovanligt att det "gnekade" lite när man backade och sedan bromsade, fixades på nybilsgaranti.
av GrandDanoise
Är dina bromsok är original från leverans...? De oken har för lite spel så att klotsarna ligger an, och just vid backning så hörs ett vibrerande, metalliskt ljud... Volvo bytte mina ok när jag bytte klotsar, en av deras otaliga "kampanjer"... 8) Så efter det så är det helt tyst!
Kolla med Volvo om de bytt dina ok, eller om det är originalskräpet som sitter på...

/D
Användarvisningsbild
av ziaal243
tack för svaren. Testade lite under helgen och oljudet har försvunnit, förmodligen bara lite smuts från all salt som är kvar på vägarna.
Användarvisningsbild
av Flipp
Jag har nått liknade problem med min "Volvo S40 T5 04 Automat"
Det började med att när jag skulle backade och bromsa (tex fickparkera) så kom det nån form av tutan ljud (inget gnissel).

Iaf jag upptäckte att klossarna skulle bytas och köpte nya, men inte orginal. Efter nån vecka så uppkommer detta tutande ljud igen men nu sker det vi tex inbromsning vid röljus och bara när jag kört en stund med bilen, kanske 20 - 30 minuter. När man släpper bromspedalen lite men så att den ändå ligger i "rullar ju bilen lite" så tutar det väldigt mycket.

Men nu har det även börjat komma när jag släpper pedalen helt och bara rullar iväg utan och gasa. Gasar man då upp låter det inget.
Men detta sker bara när bilen har rullat en 30 minuter eller mer.
Jag undrar verkligen vad fan som är problemet!
Jag vill bara byta ut all som har med bromsar och göra just nu, klossar, skivor o.s.v... tacksam för tips.

Mvh: Flipp :cry:

Någon som vet var man kan köpa denna ol[…]

På min yttrade sig felet precis så att[…]

Kväveoxider är inga "partiklar"[…]

Har just dessa hybrider annan AC än andra v60[…]