Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Ja jag skulle också tippa på maxitrygg. Är det så TS? Skulle det visa sig att det är spridaren ingår det i maxitrygg men då är frågan hur bilia ställer sig till det faktum att det finns en ny typ av spridare enligt droopy. Ska man då köra runt med en spridare av den nya typen och 3 av den gamla? Blir intressant att se vad som händer med TS bil.
av Droopy
enlig ÅF här i stan ändrade man tillvägagångssätt iom de nya spridarna och byter således alla.

Med det inte sagt att alla verkstäder följer detta, men det är bara stå på dig, det är småpengar det handlar om, fick se internfakturan och det var inet måbga hundralappar per spridare ÅF betalade. Ska se om jag hittar igen den, fick den mailad till mig av en på verkstaden.
av V70T4FMY12
Hej!

Jo, Maxitrygg heter garantin.

Jag har inte hört något från Bilia än så jag väntar tålmodigt. Jag ringde verkstan i måndagsmorse och påpekade, eller gav förslag rättare sagt, att det kanske kunde vara spridarna. Berättade då det Droopy skrivit ovan och får som svar att -Du har ingen flexifuel bil! Jag svarade då att -Jo. det har jag visst! - Nej, sa hon det har du inte! - Ehem, jo det har jag visst. En T4F där "F" står för flexifuel! En lång tystnad senare och lite pappersskrammel så gav personen med sig. Haha, känns tryggt!

Ger er en uppdatering så fort de har hört av sig!
av V70T4FMY12
NU har jag fått tillbaka bilen, eller rättare sagt fått köra den 5,5 km från Bilia verkstad 1 till Bilia Verkstad 2 där jag skulle byta till vinterdäck. När jag precis kommer fram till Bilia Verkstad 2 så får jag exakt samma fel igen. Bilen hackar, lampan lyser och det luktar bränt. Blir bara till att lämna in den igen. Blir skjutsad till Verkstad 1 där jag får en lånebil. Ber om en förklaring till hur detta kan hända, men ingen som vet! Ber de byta ALLA insprutarna nu om det är samma fel igen. Vilket jag mer eller mindre blev lovad av verkstadschefen.

Alltså var det en insprutningsventil som havererade i söndags. Den blev bytt tillsammans med motorolja, oljefilter samt tändstift.

Vad som felas denna gång återstår att se men blir inte förvånad om det är en liten insprutningsventil som spökar.

Oavsett så har jag bara blivit bra bemött av Bilias personal så det har jag inget att säga om. Men, man vet inte om man skall skratta eller gråta när det hände IGEN bara 15 min efter jag hämtat ut bilen.
Användarvisningsbild
av js1
V70T4FMY12 skrev: Men, man vet inte om man skall skratta eller gråta när det hände IGEN bara 15 min efter jag hämtat ut bilen.

Du har ingen flexifuel bil! Jag svarade då att -Jo. det har jag visst! - Nej, sa hon det har du inte! - Ehem, jo det har jag visst. En T4F där "F" står för flexifuel! En lång tystnad senare och lite pappersskrammel så gav personen med sig.
Ja, man tar sig för pannan. Vet inte om man ska skratta, gråta, bli förbannad eller bara blase'
I reklamen låter det "-Lämna din bil på märkesverkstaden för vi är experter och kan din bil" ja, eller hur.
Eller vikten av stämplar i serviceboken och försäkringsbolagens krav på "fackmannamässigt utförd" för att försäkringar/garantier
ska gälla. Smörja dörrlås och byta olja verkar vara det verkstäderna klarar av nuförtiden. Har du ett fel på bilen som inte syns på
diagnosen verkar inte felet existera.
Jag har själv köpt en V70 2013 (med Maxitrygg) som klonkar i framvagnen i gupp. Två Volvoverkstäder har varit helt oförmögna att lokalisera och åtgärda
felet. Fick förslaget att "kanske byta fjäderbenslagring" men då fick jag bekosta det själva. Jag har lagt ner det nu och får leva med ljudet, känns sådär
lagom premium.
av V70T4FMY12
Fick ut en lånebil igår som jag nu kört lite med och lagt märke till en annan "grej". På min bil, i friläge så rör sig varvmätaren dvs varvtalet när jag trycker ner kopplingen. Har inte funderat speciellt mycket på det förrän nu när kvalitetsosäkerheten har fått fäste i mitt huvud samt när jag kört lånebilen där detta inte inträffar.

Alltså, skall det vara så att varvantalet/varvmätaren rör sig när man trycker ner kopplingen i friläget/neutral/ingen växel ilagd?
av Droopy
V70T4FMY12 skrev:Fick ut en lånebil igår som jag nu kört lite med och lagt märke till en annan "grej". På min bil, i friläge så rör sig varvmätaren dvs varvtalet när jag trycker ner kopplingen. Har inte funderat speciellt mycket på det förrän nu när kvalitetsosäkerheten har fått fäste i mitt huvud samt när jag kört lånebilen där detta inte inträffar.

Alltså, skall det vara så att varvantalet/varvmätaren rör sig när man trycker ner kopplingen i friläget/neutral/ingen växel ilagd?

Varvtalet ökar något i friläge, det är normalt, men du kanske har samma fenomen som mig att tomgången jojjar upp och ner i friläge?
Det var ochså normalt enligt ÅF, men jag tycker inet det är normalt, men jag har gett upp bilen för länge sedan och gasar tills det rasar, sedan in på verkstaden, och jag tänker inte betala en ettöring för reparationer på denna bil så länge jag äger den.

17gg ( har tappat räckningen ) på verkstad, bytt ac-pump 2gg, startmotor, spridare 2gg, baklyktor, lackad undersida huv pga torkararmen tar i, ska in igen den 7dec då huven åter är skadad pga att torkararmen tar i. Inredning som knäpper och knirrar och knarrar osv osv osv osv

Bagagelucka går inte att öppna, trasig lås ( fixat själv ) nu har jag en bakdörr som inte öppnas då man låser upp bilen med fjärren, troligen kass låskista.
Har ett återkommande skorrande ljud från motorrummet, låter som något lager som håller på att haverera.

Hoppas det går bättre för dig.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]