Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1018860
Det sista knutkorset närmast diff verkar avbrutet då det glappar rejält och då såg jag att samtliga knutkors är sönderrostade, det är 3 stycken knutkors.

Ska jag märka ut något och sätta kardanaxeln tillbaka på samma sätt som vid demontering?

Vilka mått på knutkorsen? Omkrets på kardanaxeln (ca): Bak 64 mm, fram 51 mm.
#1018864
Ja, axeln skall sitta i samma läge som den sitter nu. Märk upp alla lägen som skall passa ihop med ett kritstreck eller motsvarande. Alla knutkors har ett artikelnummer. Dom är högst troligt lika (?) men beställer eller köper du efter katalogen så blir det rätt.
Om du inte har bytt knutkors förut så är en verkstadshandbok värdefull. Du är också mycket hjälpt av en låsringstång. Ett skruvstycke eller annat pressverktyg är nästan ett måste. Det är alltså inget jobb som du gör ute på gatan. Det är mycket vanligt att byta stödlager samtidigt när man ändå har allting löst och nerskruvat. Och i princip så är det inte speciellt avancerat. Har man rätt instruktion så är det tämligen enkelt och självklart.
#1018918
Rådlös skrev:Ja, axeln skall sitta i samma läge som den sitter nu. Märk upp alla lägen som skall passa ihop med ett kritstreck eller motsvarande. Alla knutkors har ett artikelnummer. Dom är högst troligt lika (?) men beställer eller köper du efter katalogen så blir det rätt.
Om du inte har bytt knutkors förut så är en verkstadshandbok värdefull. Du är också mycket hjälpt av en låsringstång. Ett skruvstycke eller annat pressverktyg är nästan ett måste. Det är alltså inget jobb som du gör ute på gatan. Det är mycket vanligt att byta stödlager samtidigt när man ändå har allting löst och nerskruvat. Och i princip så är det inte speciellt avancerat. Har man rätt instruktion så är det tämligen enkelt och självklart.
Detta var vad jag hittade i Biltemas katalog, men det verkar ju konstigt att det är samma i som fram och i mitten som i bak eftersom bak är grövre? ?:-/
Bilagor
knut2.jpg
knut2.jpg (8.02 KiB) Visad 5387 gånger
knutkors.jpg
knutkors.jpg (102.76 KiB) Visad 3509 gånger
#1018931
Du behöver ett ordentligt fastskruvat skruvstycke, c:a 100mm käftbredd, en hylsnyckelsats, en "lagom" hammare, en spårringstång för invändiga spårringar. Som "rådlös" skrev, det är noga att delarna kommer på samma ställe. När du byter ett kors (lite hjälp att hålla är inte fel) tar du en hylsa från hylsnyckelsatsen som passar utanpå lagerskålen till korset och en hylsa som passar inuti där spårringen har suttit. Sedan sätter du upp allt i skruvstycket och pressar ut hela korset in i den större hylsan så den lagerskålen sticker ut c:a 5 - 7mm in i hylsan. Sedan spänner du fast lagerskålen i skruvstycket och lirkar ut den ur stången. Sedan vänder du på det och pressar tillbaka korset åt andra hållet till det sticker ut 5 - 7mm, spänner fast lagerskålen och lirkar ur stången. nu kan du "trä ut" korset och medbringaren från stången och gör samma sak med medbringaren. När du sätter i det nya korset tar du isär det och pressar i en lagerskål medbringaren ock pressar i den så det går förbi spåringsspåret c:a 5 - 7mm trär i det nya korset i den nya lagerskålen, sätter i nästa lagerskål och pressar den mot korset. Nu är det väldigt viktigt att alla nålarna verkligen sitter kvar i lagerskålarna, det är väldigt lätt att en "nål" trillar ur och lägger sig på botten i lagerskålen och då går det inte att få ihop så spårringarna går i. Pressar man lite för mycket i det ögonblicket så spricker lagerskålen i botten och det är bara att köpa ett nytt kors. Får du ihop detta är det bara att fortsätta men att pressa i det i änden på stången på samma sätt. När alla spårringar är på plats ska man kunna röra på leden i alla riktningar utan något som helst motstånd. Trögar det får man pressa ihop korset i skruvstycket och e.v knacka på "öronen" och fixa med det så det "löper" lätt, annars blir livslängden väldigt kort. Det blev väldigt mycket text, men det är inget svårt jobb när man gjort det en gång men det är faktiskt väldigt noga. Och det ska vara rent och snyggt så det inte kommer in något skräp och jag brukar "dutta i" en liten "klick" nytt fett i lagerskålarna när jag sätter ihop det så det är "välfyllt". Överskottet pressas ut så ta inte för mycket. Ha gärna ett kors i reserv, det är (som sagt) väldigt lätt att ta sönder

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1018936
Tek2kale skrev:men det verkar ju konstigt att det är samma i som fram och i mitten som i bak eftersom bak är grövre?
Om du tittar ovanför den röda rektangeln så är den klenare axeln med 2 små och ett stort. Observera att det stora korset inte är samma kors som när alla är lika stora

Mvh
Lennart
#1018947
lennarte skrev:
Tek2kale skrev:men det verkar ju konstigt att det är samma i som fram och i mitten som i bak eftersom bak är grövre?
Om du tittar ovanför den röda rektangeln så är den klenare axeln med 2 små och ett stort. Observera att det stora korset inte är samma kors som när alla är lika stora

Mvh
Lennart
Bra beskrivning ovan av utförandet, ska skriva ut och ha den i garaget.

Du menar alltså att jag ska ha detta stora korset 63-100 fram,mitten och bak?
#1018965
Om alla korsen är lika stora, ja. Om korsen är olika stora har du den klenare axeln. Om du mäter diametern på röret ska det vara 44,5 eller 51mm. Det grövre röret sitter (bara?) på insprutningsmodellerna.

Mvh
Lennart
#1019032
Ett tillägg till Lennarte's utmärkta beskrivning, dom nya lagerskålarna tar du som sagt lite mer fett i, o lite på lillfingertoppen o sticker in o snurrar så det går in i rullarna. Och när du ska dit med nya korset så pressar du in en hållare lite grann, o stoppar i korset, för in det med känsla, o pressa sedan in lagerhållaren, motsvarande sida pressar du in en liten bit, så det inte tar i knutkorset, då kan du föra in knuten ned känsla en bit även där, utan att det åker ur i andra, sedan pressar du i hållaren helt.
Och ha en flackång också, vanlig låsring är mer sällsynt, brukar bara vara två raka ändar (ibland bara en), o då blir flacktången nödvändig.
O när du plockar loss lagerhållarna brukar det gå med en stot polygrip (el liten rörtång) så slipper du spänna om o sätta hållaren i skruvstycket.

Edit, en massa stavfel (för stora fingertoppar till för liten mobil)

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]