Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pyrolys
En snabb fråga. Såg något inlägg om att de skall finnas en backventil mellan bränslepumpen och railen. Jag kan inte hitta någon? Någon som vet om detta stämmer ?
av Pyrolys
Mystiken tätnar...
Lagat avgasröret och kollat att jag har tryck och soppa till railen. Allt grönt där. Har även kikat lite på spridarrelät. Tagit ur och rengjort kontaktytorna.
Dock ingen förbättring. Bilen startar typ 2/3 gånger men alltid om jag fyller i lite startgas. Det hela börjar bli komiskt.
Hjälp Volvo guden, hjälp
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du tar loss returslangen till tanken vid BTR-en och sätter en slang till en typ PET-flaska så finns det ett mått på hur mycket bensin det ska komma på en viss tid. Jag vet inga tider eller centiliter, men det ska fylla en 1-liters flaska ganska omgående. Har du förresten kollat att tankpumpen fungerar?? Huvudpumpen får ett betydligt "tuffare" jobb om den inte gör det, särskilt om det är mindre än halv tank i bilen. Sedan har jag för mig att "kallstartfunktionen" inte fungerar 100%-igt om man rör gaspedalen innan motorn startat. Vet dock inte "sanningshalten" i detta, men i instruktionsboken står det att man inte ska röra gasen vid kallstart. Detta har säkert ingen större betydelse vid dom temperaturer vi har just nu, men jag rör aldrig gasen och den har alltid startat. Även när den "krånglade" som mest för några år sedan. Vad gäller back ventil så är det delade meningar om det. Jag har i alla fall ingen i min, trycket är alltid 0 när jag startar (har mätare inkopplad). Det har jag nu med Biltemas bensinpump "av 044 typ" och hade det innan med originalpumpen. Har dock en "svag förnimmelse" att "E" motorn (K-Jetronic) har något sådant

Mvh
Lennart
av Pyrolys
Hej
Jag testade att jag har bränsle vid railen igår. Det kom massor! Snabbt också. Vet dock inte hur mycket eller hur snabbt, men de var lätt 2-3 dl då jag vred om tändningen hastigt två gånger. Trycker är dock okänt. Har ingen mätare än.

Förpumpen förbryllar mig. Jag har lika mycket problem vid full tank som vid lite i tanken. Då borde väl pumpen vara okej? Men. Helt klart värt att kika på.

Mina misstankar riktar jag främst mot spridarna alt. Spridar relät nu. Känns som jag har mycket soppa fram till railen men sen händer något. Jag skall mäta så jag har 12v framme på Spridarna idag.

I övrigt är jag helt utom gissningar snart.....
Användarvisningsbild
av lennarte
Spridarreläet får ström från bränslereläet samtidigt som LMM, tomgångsmotor, styrbox, m,m. Alltså "ena halvan" av bränslereläet, den "andra halvan" ger ström till bränslepumparna. Boxen styrs i sin tur av den får signal att motorn "går runt" (vevaxelgivaren). Det finns 2 utgångar till jord på Bränslereläet och den ena är för bränslepumpdelen och den andra för "styrsystemdelen". Det kan ju vara något med jorden där. Bränslereläet och diverse givare och signaler jordas i skruvarna till railsen på insugningsröret (H) och spridarrelät jordas i innerskärmen bakom höger strålkastare (N). Schemat nedan är för 940med kallstartventil
insprutning LH2,4.gif
insprutning LH2,4.gif (128.76 KiB) Visad 283 gånger
Mvh
Lennart

PS, dom båda smilisarna betyder H och N på schemat.... :lol:
av Pyrolys
Hallå!

Har kollat att jag har pulserande ström på alla Spridarkontakterna och rengjort jorden uppe på railen. Där emot hittar jag inte korsningen till spridarrelät.... Min förmåga att läsa de fina el shemat är tyvärr låg. Hjälp? Bakom höger lyse?

Försöker även lokalisera ett nytt relä. Tydligen finns de få där jag bor.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]