Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Jag kör fortfarande på originalbatteriet i V70n, på 240:n var jag tvungen att byta ut originalbatteriet för ett par år sedan. Helt OK kvalitet på de gamla Volvo-batterierna! Klart godkänt!
av bjorn_and
På min V70 bi-fuel -03 (tillv 02) satt orginalbatteriet i när jag sålde den förra hösten.

Hade aldrig några problem med batteriet, funkar säkert fortfarande.
av Blondy
Tiden var inne för att byta ut batteriet på min S80, som har suttit i bilen från fabrik (c:a 15 år). Anledningen är att det började bli trött, gav inte så mycket energi vid kyla och även när bilen inte använts på ett tag. Kollade runt lite och valde att köpa Volvo-batteri, tanke på den långa livslängden och kostnad under 1000 kr.
Är nu inne på den andra vintersäsongen med det nya batteriet. Har haft problem med finns ingen energi när temperaturen kryper under -20°C och att det laddas ur när bilen inte använts på några dagar. Verkar vara värdelöst! :( Fler som upplever att Volvo-batterierna har tappat kvalité? ??:-/

Vi har även en V70 i familjen. När S80 inte startade, blev tvungen att starta V70 i -26°C utan motorvärmare. Var inga problem att få igång men kanske inte så nyttigt för motorn. Om jag inte minns helt fel så är det Tudor-batteri i den bilen.
Bilagor
IMAG0620.jpg
15 år gammalt Volvo-batteri.
IMAG0620.jpg (1.27 MiB) Visad 782 gånger
av Blondy
Det är synd om Volvo har bytt leverantör och/eller valt sämre typ av batterier för eftermarknaden. Man undrar om det är likadant batteri som monteras i fabriken? Jag har inte hört eller läst att en nyare Volvo skulle inte starta under -20°C, för att batteriet är slut!
av Kena
Blondy skrev:Tiden var inne för att byta ut batteriet på min S80, som har suttit i bilen från fabrik (c:a 15 år). Anledningen är att det började bli trött, gav inte så mycket energi vid kyla och även när bilen inte använts på ett tag. Kollade runt lite och valde att köpa Volvo-batteri, tanke på den långa livslängden och kostnad under 1000 kr.
Är nu inne på den andra vintersäsongen med det nya batteriet. Har haft problem med finns ingen energi när temperaturen kryper under -20°C och att det laddas ur när bilen inte använts på några dagar. Verkar vara värdelöst! :( Fler som upplever att Volvo-batterierna har tappat kvalité? ??:-/

Vi har även en V70 i familjen. När S80 inte startade, blev tvungen att starta V70 i -26°C utan motorvärmare. Var inga problem att få igång men kanske inte så nyttigt för motorn. Om jag inte minns helt fel så är det Tudor-batteri i den bilen.
Har du mätt upp hur mycket ström bilen tar med motorn avstängd? Kan ju vara tex lampan i handskfacket som lyser hela tiden. Är batteriet dåligt brukar man märka det när man startar motorn riktigt kall. Vanligt är att det känns som att startmotorn tvekar en sekund innan den snurrar igång + att den går segt.
Jag har också ett volvobatteri köpt 2014-08 och vår v70 snurrade igång vid -32 med trasig motorvärmare efter att ha stått några dagar.
av Aelgen
Nexus skrev:Toyota mazda volvo m fl original batteri höll förr över 10 år. Dagens skit håller ju knappt garantitiden..
Morsans Toyota Aygo -06 har fortfarande originalbatteriet i sig, 11 år gammalt, enbart korta körningar utan motorvärmare och startar alltid. Vill minnas att det är av märket Fulmen.
Farsans gamla V70N -01 hade originalbatteriet kvar då den såldes 2013. Inga problem där heller, sitter säkert kvar än idag...

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]